Det bästa med morgonträning!

Den senaste tiden har jag varit extremt morgonpigg och det är bland det lyxigaste jag vet. Att vakna tidigt, helt utvilad och att ge sig ut och springa innan det ens har börjat ljusna ute. De flesta vintermorgnar ser inte ut så. Då vaknar jag av klockan och släpar mig ur sängen och morgonträning känns oftast som en bättre idé kvällen innan än när jag faktiskt vaknat på morgonen. Efteråt är det däremot alltid härligt. Man ångrar ju aldrig ett träningspass och det kan vara bra att påminna sig om när klockan ringer och man helst av allt vill snooza i en halvtimme.

Här kommer mina bästa tips för att morgonträningen ska bli av:

  • Lägg fram kläderna kvällen innan så att du slipper momentet av att rota runt i garderoben på morgonen.
  • Boka in en träningsträff med en kompis eller boka in dig på ett pass på gymmet.Det är alltid jobbigare att avboka när någon annan väntar på en.
  • Pressa inte dig själv till max. De flesta av oss mår bra av att ta det lite lugnare på morgonen innan kroppen är helt vaken. Jag springer t.ex. aldrig tuffa intervaller på morgonen utan föredrar lugna rundor.
  • Vaknar du hungrig? Ta en banan direkt du kliver ur sängen, förbered en smoothie kvällen innan eller ät ett mellis direkt innan du går och lägger dig så att du har lite energi i kroppen.
  • Planera en belöning! Min bästa belöning är att jag vet att jag ska få äta en mysig frukost med tända ljus efteråt. Aldrig är en frukost så god och mysig som efter träning och en varm dusch.

Sist, men inte minst försök att påminna dig själv om hur härlig en löptur en kall januarimorgon faktiskt kan vara:

Det är mörkt i rummet. Klädhögen ligger redo på tvättmaskinen i badrummet och jag smyger dit med frusna fötter på det kalla golvet. Jag drar snabbt på mig dubbla lager, mössa och vantar. Sticker ner fötterna i mina redan färdigknutna skor och stoppar nyckeln i fickan. Jag ger min man en snabb puss och ger mig ut.

Samma sekund som jag kliver utanför dörren så biter kylan i kinderna och jag springer i väg. Den kalla luften värms upp i lungorna och jag pustar ut den som små vita moln. Jag springer bort längs Söder Mälarstrand där båtarna ligger förtöjda i det kalla vattnet. Riddarfjärden ligger stilla och vattnet glittrar i skenet från gatlyktorna. Jag har ingen klocka på mig och kunde inte bry mig mindre om tempo eller prestation. Istället lyssnar jag till min morgontrötta kropp som vill vakna till liv långsamt. Jag försöker släppa alla tankar på dagen som väntar och istället bara se den mörka, vackra, kalla januarimorgonen.

Jag fortsätter upp över västerbron och spanar ut över min hemstad som vilar i mörkret. Ser ljusen lysa i fönstren. Som att titta ner på en stjärnhimmel.

Jag svänger ner till Norr Mälarstrand och ökar farten lite. Känner pulsen stiga och hur den kalla luften svider lätt i lungorna. Njuter av kontrasten till värmen som infunnit sig i kroppen, min svettiga underställströja som klibbar varmt mot huden. Jag möter några sömniga hundägare som tålmodigt rastar sina svansviftande, morgonpigga, fyrbenta vänner. Jag hejar glatt och springer vidare förbi stadshuset och hem till lägenheten i gamla stan.

Jag sätter på tevatten och hoppar in i duschen. Låter de varma strålarna värma upp mina frusna fingrar och tår. Sedan kryper jag ner i morgonrocken och upp i sängen där jag äter god frukost, dricker te och läser tidningen.

På något sätt är det så att belöningen blir större när förutsättningarna blir sämre som att kontrasten mellan det hårda och det mjuka blir så mycket tydligare. Den kalla luften och det varma teet. Mörkret utanför och de tända ljusen inne i värmen.

Mitt löparhjärta pumpar extra hårt i en slags blandning av glädje och stolthet. Klockan är 07:00 det är kolsvart och några minusgrader ute. Jag har redan hunnit springa i dag.

Frukost i sängen.

Kram Lisa

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..