Träna i trappor

Jag har tjatat mycket om den nedriga halkan på sistone, men istället för att vara en gnällspik tänkte jag tipsa om löpträning som fungerar bra just nu. Här i Stockholm är det nämligen så att många trappor är ordentligt snöröjda och det fungerar utmärkt att träna i dem. Det var något jag tog fasta på när jag skulle träna adidas runner’s igår kväll. Jag bjöd på ett härligt flåsigt pass i trappor och om du är sugen på att testa passet så har jag beskrivit det nedan.

Varför är det bra att springa i trappor?

1) Trapplöpning utvecklar styrka och explosivitet.

2) Det är skadeförebyggande då trapplöpning aktiverar stabiliserande muskler som du inte använder på dina vanliga distansrundor.

3) Det tränar din löpteknik genom att rumpan och höftböjarna aktiveras och stegfrekvensen ökar.

4) Det förbättrar din maximala syreupptagningsförmåga då lutningen gör att hjärtat slår väldigt snabbt och andhämtningen blir ansträngd.

Exempel på roligt trappträning:

Värm upp med lugn löpning eller rask gång i 10-15 minuter.

Repetition 1+2 = Ta varje trappsteg hela vägen till toppen. Fokusera på att lyfta knäna och att ha hög stegfrekvens.

Rep. 3+4 = Ta vartannat trappsteg hela vägen till toppen. Fokusera på att lyfta knäna och att ha höften i ett högt läge.

Rep. 5+6 = Alternera mellan de två tidigare teknikerna. Första avsatsen varje steg, andra avsatsen vartannat steg o.s.v.

Rep. 7+8 = Spring åt sidan hela vägen till toppen. Du börjar exempelvis åt höger och springer så hela vägen till toppen. Nästa intervall så byter du till vänster sida. Fokusera på att lyfta knäna och att inte korsa benen.

Rep. 9 = Ta varje trappsteg hela vägen till toppen. Fokusera på att lyfta knäna och att ha hög stegfrekvens.

Rep. 10 = Ta vartannat trappsteg hela vägen till toppen. Fokusera på att lyfta knäna och att ha höften i ett högt läge.

Avsluta med lugn löpning eller rask gång i ca 10 minuter.

Gruppbild adidas runners

Gruppbild på alla som var med och sprang i går!

Sedan avslutade jag gårdagskvällen med att gå ut och äta med min kära man. Jag har varit väldigt hemkär på sistone och suttit hemma i soffan och ugglat nästan varje kväll. Efter träning och dusch har jag klätt på mig myskläder och krupit ner under en filt för att sedan stanna där tills det är dags att sova. Det var skönt att faktiskt ge sig ut på stan lite, njuta av att sitta inne i värmen, äta gott och spana ut på alla frusna människor som skyndar förbi utanför. Även om soffmyset är bra härligt så är det bra att byta miljö ibland.

Kornhamnstorg 53

Hoppas att ni alla mår bra och håller peppen uppe! Det brukar kunna vara så att motivationen dalar så här i slutet av januari, men kämpa på. Håll i träningen så kommer det snart kännas lättare igen. Det är inte så långt kvar tills kvällsrundan kan avklaras i dagsljus. Bara en sån sak!

Kram Lisa

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..