Träningen måste vara tillgänglig och enkel! 

Jag funderar ofta kring vad det är som gör att så många av oss har svårt att få till träningen.

Är det för att vi är av naturen lata? Men hur kommer det sig då att alla barn springer, klättrar, hoppar, dansar och snurrar?

Är det för att det är tråkigt att träna? Men är det verkligen så att all träning är tråkig? Kanske har du bara inte hittat rätt träningsform? Och även om det inte alltid känns lockande att dra på sig träningskläderna så är ju belöningen efteråt så fantastisk med alla underbara må bra-hormoner som frigörs i kroppen av fysisk aktivitet.

Är det kanske så att det är för krångligt med träning? Vi svettas, måsta byta om och duscha. Det tar tid ur vår redan fullspäckade vardag och kanske tar det en halvtimme bara att ta sig till träningen. Sen är träning ofta ganska krånglig också. Det krävs klockor, redskap och dessutom ett lexikon av krångliga termer för att kunna träna. Passen heter saker som AMP, Body Jam, Piloxing och GRIT… Inte konstig att det ibland känns läskigt och krångligt att våga sig dit för en nybörjare.

Personligen så vill jag att träningen ska vara lättillgänglig och enkel! Träna hemma i vardagsrummet, på gräsmattan eller i en trappa i närheten. Kom ihåg att du måste inte ta dig till ett gym för att träningen ska räknas. Det går precis lika bra att få till ett härligt pass hemma i vardagsrummet. Om du tycker att det är läskigt (eller jobbigt) att ta dig till gymmet, men ändå vill ha hjälp att designa ett pass vill jag tipsa om youtube där det finns massor av olika träningspass att testa. Gillar du inte passet är det bara att byta till ett annat och du behöver inte vara orolig för att instruktören ska bli ledsen 🙂

Jag brukar ganska ofta köra yoga hemma i vardagsrummet. Jag försöker göra det mysigt genom att tända ljus. Eftersom jag inte har några yogaredskap (bortsett från en yogamatta) så använder jag kuddar, filtar och pocketböcker istället för bolster och block.

Yoga hemma i vardagsrummet.

Sedan letar jag upp ett program som jag känner mig sugen på. Oftast kör jag yoga with Adrienne. Jag gillar hennes ton och tycker att hon har många bra program. I går körde jag ett av hennes program som heter Empower. Det tog ungefär 45 minuter och var en bra blandning av pulshöjande och avslappnande övningar. Om du är nyfiken på yoga så vill jag tipsa om Adriennes nybörjarserie som är helt perfekt som start.

Lisa Beskow yogar.

Har du ingen yogamatta? Rulla ut ett liggunderlag eller en handduk. Låt inte redskapen stå i vägen för dig och din träning.

Efter yogan lyxade jag till det med en riktigt härlig frukost bestående av en blåbärs-smoothibowl toppad med banan, nektarin och kokos och proteinboostad med chiafrön, havregryn och jordnötssmör. Till det smörstekte jag en macka som jag toppade med mosad avokado, lime, chiliflakes och flingsalt. MUMS!

Det är en annan fördel med träning; aldrig smakar maten så gott som efter ett pass!

Frukost.

I dag blir det löpning för min del. Jag tänkte mig 8 sköna kilometer längs med vattnet i lugn fart. Är du sugen på att komma igång med din löpning? Ta en powerwalk och lägg in några korta springavsnitt i lugn fart i din promenad så är du igång. Det behöver inte vara svårare än så!

Kram Lisa

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..