Negativt ätande – så undviker du det

Vilka är dina risksituationer för negativt ätande? Är det när du kommer hem efter jobbet och är vrålhungrig? Är det på kvällen när barnen har lagt sig och du helt plötsligt har någon timme för dig själv? Är det när du jobbar hemifrån eller är ledig?

Med negativt ätande menar jag när du äter utan att riktigt tänka på vad du gör. Du är inte hungrig, inte speciellt sugen (i alla fall inte specifikt på det du äter), inte heller njuter du av det du äter. Du sitter inte skönt  tillbakalutad i soffan heller. Kanske står du upp i köket. Och kanske rafsar handen lådan efter ytterligare något mer att stoppa i munnen, fast du egentligen är fullt upptagen med att tugga.

Negativt ätande är alltså varken gott eller något du behöver, alltså helt onödigt. Men ändå så lätt att hamna i. Ofta handlar det om att man egentligen är trött, uttråkad eller irriterad. Man äter det som finns hemma, letar lite planlöst i kyl, frys och skåp och så hittar man några kex, en chokladbit, chips från helgen, rostmackor eller russin. För inte är det ägg, kvarg och äpplen som lockar. Nej, här handlar det om snabbt och sött för att trösta sin trötta eller uttråkade hjärna.

Hur kommer man ifrån det då? Ja det är ju ett beteende som måste läras om. Första steget är att bli medveten om att du gör det, varför du gör det (vilka tillstånd som utlöser ätandet, t ex trötthet) och när (vid vilka tillfällen) du gör det. När du kommit fram till det behöver du hitta på andra saker än att äta. Alternativt äta sånt som är bra och som mättar.

  • Ring en kompis
  • Meditera i fem minuter
  • Ställ dig i plankan
  • Kör ett mini-spa i duschen
  • Se ett favoritavsnitt på tv (mycket bättre än att slözappa, slözappa är det sämsta du kan göra om du vill hålla dig undan från att äta onyttigt)

Ja gör vad som helst, det handlar mest om att  bryta vanan att automatiskt gå och börja gräva i skåpen.

Om du vill äta så se till att ha goda och bra saker hemma så du kan äta sånt som gör dig nöjd men som inte leder till ett fortsatt ätande (så som ofta näringsfattiga, söta saker gör).

  • Bärsallad med keso, mandel, honung
  • Knäcke eller fincrisp med ost och en stor kopp te
  • Hemgjord ”glass” på fryst mango, fryst banan som du mixar med lite fet yoghurt
  • Energibollar på nötter, dadlar, kaffe, kokosolja och kakao

Lycka till och kom ihåg att det måste få ta tid att lära om och bryta vanor. Kom också ihåg att inte skälla på dig själv om du misslyckas, på´t igen bara!

Trevlig måndag!!

 

 

 

  1. Hej!
    Kan du ge tips på vad man ska äta före tex ett spinningpass i regel blir det från jobbet direkt till träning.

    Mvh Moa

    1. Hej Moa! Tack för din fråga! Eftersom jag misstänker att fler undrar samma sak så lyfter jag den i ett inlägg i slutet av veckan. Trevlig kväll/Karin

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..