Bästa dieten

Enligt en undersökning på drygt tusen personer genomförd av Nestlé går var tredje svensk på diet. Vanligast är tydligen 5:2. Högt upp på listan ligger också gluten/laktosfritt och LCHF. Min spontana reaktion på dieter är: Nej! Fast såklart är det inte så enkelt. Upplever du att du (på riktigt) mår bättre av en viss diet, att det funkar rent praktiskt och att den ger dig alla näringsämnen du behöver så ska du självklart köra på den.

image
Provat jordgubbsdieten?

Problemet är bara att dieter smittar. När alla i ett hockeylag, i en skolklass eller på en avdelning på jobbet helt plötsligt ska äta glutenfritt eller fasta. Vi har så olika livssituation och förhållande till mat så en diet är något man bör hålla för sig själv.

Vad sänder det för signaler till barn och ungdomar om mamma helt plötslig inte äter på tisdagar och fredagar för att hon går på 5:2 eller om det inte får finnas frukt hemma för att pappa säger att det är för mycket socker i frukt. Och bara för att två spelare i laget mår bra av och presterar på lågkolhydratkost så är det långt ifrån säkert att alla gör det.

Nej, ät det du vill men snacka inte så mycket om det! Något är fel när folk känner att de måste förklara, ja nästan be om ursäkt för att de tar en potatis på lunchbuffén eller en brödskiva till salladen ”jag ska ju ändå träna sen” . Som om det är potatisens, brödets eller fruktens fel att många är överviktiga. Nä, knappast. Där tycker jag att vi i stället skyller på snabbmat, godis, snacks och läsk. Och på att allting är alldeles för stort – portionerna, tallrikarna, smågodispåsarna, cafémuffinsarna/mackorna, latten…

Min bästa ”diet” är att tillåta dig själv att äta precis allt – inga förbud överhuvudtaget (ja såvida du inte är allergisk eller dyl.). Med en sådan avdramatiserad inställning blir även onyttig mat mindre spännande och lockande. Det är inte lätt och det tar tid, men tänk i så många år du kan njuta sen!

 

 

 

  1. Precis min tanke du kan äta av allt utom det dubinte tål. Nötallergiker tål inte nötter glutenallergiker tål inte mjöl/gluten. Och jag tål inte socker alltså äter jag inte socker i någon form alls. Det kräver en hel del av mig eftersom socker är så tillåtet. Jag måste kontrollera så att jag inte får i mig alltför mycket socker i någon form inte ens kolhydrater som ju är socker i långa kedjor. Av någon outgrundlig anledning skäller folk på mig när jag försöker undvika vad jag är allergisk mot. Undrar varför ????

    1. Hej Eva! Ja, så trist att vi ska lägga oss i och ha synpunkter på vad alla äter/inte äter. Vi mår bra av olika sorters mat – en del tolererar socker, andra inte, en del mår bra av mycket fett, somliga mår toppen av fiberrik mat, andra klarar inte alls av det osv. Antar att det blir jobbigt när du inte äter socker eftersom det väcker dåligt samvete hos omgivningen som vet att de också borde, i alla fall minska, på sitt sockerintag. Ha en fin måndag!

  2. Du skriver: ”Min bästa ”diet” är att tillåta dig själv att äta precis allt – inga förbud överhuvudtaget (ja såvida du inte är allergisk eller dyl.). Med en sådan avdramatiserad inställning blir även onyttig mat mindre spännande och lockande. Det är inte lätt och det tar tid, men tänk i så många år du kan njuta sen!”

    Vad nytta gör en dietist med den inställningen?

    Följ länken till min artikel om dietisternas roll i den Israeliska koststudien av Iris Shai som Elisabet Rothenberg oreserverat berömde.

    1. Hej Erik! Jag tänker att det viktiga är att dietisten (som såklart måste få ha en egen inställning till mat) är lyhörd inför klienten/patienten och hör efter vad hen har för mål, behov och relation till mat och ätande. Jag menar inte att det är rätt att pracka på folk, som inte vill, ”mitt” sätt att äta. Träffar jag någon som är intresserad av äta lågkolhydratkost, extra proteinrikt, vegankost eller annat – så ger jag kostråd som passar detta. Ha en härlig måndag!

  3. Sockret!

    Diabetesen ökar! Därför måste jag sluta med socker! Min man är diabetiker, jag har blivit pre-diabetiker! Vill f-n inte ta en massa sprutor & mediciner som han gör! O vi köper aldrig godis! Socker i allt! Nu blir det strikt! Ha en bra söndag!

    1. Hej Jeanette! Härligt, du verkar både peppad och motiverad! Och (tillsatt) socker är ju verkligen ingenting vi behöver äta, det är helt tomt på näringsämnen och höjer blodsockret raketsnabbt. I små mängder är det okej – för njutningens skull och om man äter schysst mat för övrigt, tycker jag. Men om man som du helt vill skippa det så gör man såklart det. Lycka till!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..