Bästa mellanmålet före träning

Jag fick en fråga i början av veckan angående bra mellanmål om man skulle iväg och träna direkt efter jobbet. När jag får frågor som denna kan jag svara på två sätt. Antingen svarar jag direkt på frågan och rabblar upp fem schyssta mellanmål (det är vad de flesta förväntar sig). Eller så svarar jag med motfrågor. 

– Vad har du för mål med träningen (upp i vikt, ner i vikt, cykla Vätternrundan etc.)?
– Hur ser din dag för övrigt ut vad gäller mat (när äter du lunch, vad äter du till lunch, vad äter du efter träningspasset, äter du mellanmålet hemma/på stan/på jobbet etc.)
– Vad tycker du om för typ av mat (denna fråga tycker jag är så viktig – för det spelar ju ingen roll hur många tjusiga mellanmål jag tipsar om, om du ändå tycker de är fruktansvärt äckliga)?

Syftet med detta är att i slutändan ge ännu bättre råd, i detta fall kunna rekommendera de absolut bästa mellanmålen för just dig som frågade. Men jag förstår självklart att man ofta bara vill ha ett enkelt svar. Så håll i dig nu – här kommer förslag på några mellanmål som är super att äta före träningspasset:

  • Knäckemacka med bra pålägg, t ex kokt/stekt ägg, avokado, jordnötssmör (jordnötssmörmacka håller så bra i träningsväskan!), skinka.
  • Naturell kvarg med skivad frukt med kanel, kardemumma eller honung
  • Keso med bär, nötter och honung
  • Smoothie
  • Yoghurt eller fil med musli

Mellanmål före träning är viktigt eftersom det kan vara det som avgör om du orkar köra stenhårt eller bara halvhårt och då är såklart stenhårt att föredra. Se till att mellanmålet inte bara innehåller massa kolhydrater, t ex frukt+juice+macka, det blir lätt så framförallt om man är på språng och ska äta i farten eller på jobbet. Nej, in med protein och fett också! Och extra fokus på proteinet om du ska köra styrketräning.

Vilka mängder du ska äta beror på ditt energibehov och vad du har för mål. En växande hockeyspelare kanske behöver en halvliter smoothie, två mackor och två ägg medan en stillasittande vuxen med mål att hålla vikten får nöja sig med betydligt mindre.

  1. Hej Moa! Finn Crisp med jordnötssmör tycker jag låter som ett bra alternativ för dig. Ät gärna något proteinrikt till som lite naturell yoghurt, keso eller kvarg. Jätteviktigt med mellanmålet för dig så du orkar träna så hårt som möjligt och eftersom jag antar att du inte är hemma från träningen förrän vid sjutiden. Lycka till!

  2. Moa skriver:

    Tack för tipsen, en luddig fråga som jag skrev, brukar äta en riktig lunch vid 12 tiden som tex en mättande sallad med kött eller annan varm mat, mellanmålet äter jag snabbt på jobbet passet kan börja mellan 17-18. Mitt mål med träning är att få bättre puls, ner i vikt och förhoppningsvis ett lägre blodtryck.
    Har inte testat jordnötssmör gillar alla förslag, finn crisp med tex jordnötssmör skulle det vara ett ok alternativ för mig?

    Mvh Moa

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..