Så mycket socker är det i rödbetor

”Jag äter inte rödbetor, det är så mycket socker i det”. Hörde detta från grannbordet på lunchrestaurangen häromdagen och fick bita ihop för att inte vända mig om och säga nånting till kvinnan som sa det. 

Fast kanske borde jag ha gjort det. Informerat henne om att rödbetor (liksom andra rotfrukter) har en (naturlig) sockerhalt på 10 till 20 procent. Hundra gram rödbetor (en normalstor) ger 9,8 gram ”socker”. Som om detta skulle vara något problem för hälsan, som om det är rödbetornas fel att vi är överviktiga i det här landet. Är själv rätt övertygad om att vi hade varit mindre överviktiga om vi hade ätit mer rödbetor.

rödbetor
”Ät mig, jag är ofarlig”

Kolla in den här listan! Blir rätt tydligt vad det är man ska undvika om man vill undvika kolhydrater (socker).

Kolhydratmängd i mat (obs uttryckt per 100 gram av produkten. För att göra det tydligare så har jag skrivit inom parentes vad det motsvarar i mat).

  • 80-100 % kolhydrater
    Socker (1 dl), godis (1 hg), honung (5 msk), cornflakes (3 dl)
  • 50-70 % kolhydrater
    Mjöl (2 dl), couscous (1 normalportion), pasta (1 normalportion), musli (2,5 dl), bulgur (1 normalportion), torkad frukt (t ex 2 dl torkade aprikoser), småkakor (10 st), hårt bröd (6 skivor), mjukt bröd (3 skivor)
  • 10-20 % kolhydrater
    Frukt (ca 1 st), rotfrukter (ca 1 st), baljväxter (1 normalportion) och potatis (1 stor)
  • 5-10 % kolhydrater
    Bär (drygt 1 dl) och grönsaker (t ex 4 broccoliträd)

100 gram godis, alltså 1 hg, hur snabbt går inte det att äta? Och vips får du i dig 80 gram socker. Det motsvarar ungefär 1 dl strösocker. Läsk står inte med, men per deciliter läsk får du i dig 10 gram socker, så i en 33 cl blir det 30 gram, vilket motsvarar 10 sockerbitar.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..