Så (o)nyttigt är sushi

Det blev hämtsushi till lunch idag. Får ibland frågor om hur nyttigt det är med sushi. För några år sedan var det ingen som tvivlade på att det var bland det bästa man kunde äta, men nu för tiden är det många som tvivlar. ”Riset är så sött”, ” det är väl ingen näring”, ”man blir ju inte mätt” är sådant jag brukar få höra. 

sushi

En mellan sushi på cirka 10 bitar ger omkring 400 kcal. En lagom mängd för dig som är hyfsat stillasittande. Men såklart alldeles för lite för någon som växer eller är väldigt aktiv. Sushi innehåller ju massa ris och är därför kolhydratrikt. Kolhydraterna är dessutom snabba (högt GI alltså). I omeletten och även i algsalladen finns nog också en del socker, det smakar i alla fall sött. Äter du sushi med lax och avokado så bromsar det dock upp GI:t lite grann. I laxen får du också i dig protein, D-vitamin och omega-3.

Blir du inte mätt på sushi så beror det troligen på att ditt energibehov är för stort, du kräver helt enkelt mer mat, eller så har du (som jag) ätit en veggovarian och därför missat mättande protein och fett från laxen.

Sushins brister är att det är snabba kolhydrater och för lite protein och sushins fördelar är att den innehåller lagom mängd energi (för de flesta) och en hel del bra fetter.

Som ett snabbmatsalternativ tycker jag ändå sushi är toppen! Långt mycket bättre än gigantiska thaiportioner eller hamburgare med pommes.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..