Ko, mandel, havre eller kokos – vilken dryck är bäst?

Den ”vanliga” mjölken har fått en del konkurrens sista åren. Det ploppar upp mjölk (eller ”mylk” som det så trendigt kallas) gjord på havre, hasselnöt, cashewnötter, kokos, mandel, ris och soja i kyldisken. Många har frågor om dessa relativt nya drycker – är de nyttiga, är de bättre än vanlig mjölk, innehåller de protein etc.?

mjölk

Mjölk och mylk i mitt kylskåp

Det är stor skillnad på de olika dryckerna! Rent näringsmässigt är vanlig mjölk bäst. Den innehåller mest protein – 3,4 gram/dl, det är ungefär lika mycket som i ett halvt ägg. Dessutom innehåller det mängder av vitaminer och mineraler (18 av 22 stycken!). Näst mest protein innehåller sojadrycken. Övriga är fattiga på protein och faktiskt även relativt fattiga på näringsämnen. Ska du använda drycken som återhämtning är det helt klart vanlig mjölk eller soja som gäller.

Något som är viktigt att kika på när du jämför olika alternativ är att de ska vara berikade med vitamin D och kalcium. En del är det, men långt ifrån alla. Kolla också så de inte innehåller något tillsatt socker.

Värt att tänka på är att det nästan bara är vatten (över 95 %) du kånkar hem från butiken och eftersom det bara är ett fåtal procent kokos, mandel, ja eller vad det nu är för dryck, så får du inte i dig nämnvärt med nyttigheter från just kokos bara för att du köper kokosdryck. Köp då hellre den du tycker är god och se alltså till att den är berikad med vitamin D och kalcium plus att den inte är sockrad.

De dagar jag känner mig ambitiös och har tid (typ aldrig) gör jag egen ”mylk”, annars köper jag.

Mandelmylk
250 gram mandlar (eller hasselnötter, cashew eller vad du nu tycker om)
1 liter vatten
Lite flingsalt

Gör så här:
Blötlägg mandlarna i vatten i minst 5 timmar. Häll av vattnet och skölj mandlarna i durkslag. Mixa dem med 1 liter vatten och cirka 1 krm flingsalt. Sila genom en ren kökshandduk. Vätskan, alltså ”mylken” häller du på flaska, den håller flera dagar i kylskåpet. Mandel/nötmassan är jättegod att använda i energibollar eller i veggobiffar!

 

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..