Vet du hur det känns att vara mätt?

När slutar du äta? Är det när du inte längre känner hunger, när du är behagligt mätt, lite för mätt eller kanske proppmätt? Det här kan vara värt att fundera över – och kanske göra något åt – om det är så att du kämpar med att hålla din vikt. 

meze

Dagens mezelunch gjorde mig lagom mätt

Övervikt handlar om att man fått i sig fler kalorier än vad man gjort av med och ett sätt att få ordning på det, som kanske i alla fall passar vissa, är att lära sig det här med mättnad. Flera jag haft i överviktsgrupper under åren berättar att de inte vet hur det känns att vara mätt, inte heller hur det känns att vara hungrig. Man har liksom, av någon anledning, slutat lyssna på sin kropp. Stängt av liksom. Såklart är det då svårt att avgöra om man ätit för lite, lagom eller för mycket.

Mättnadssignaler utsöndras från tarm och bukspottskörtel och från det vi börjar äta tar det ungefär 20 minuter innan de slår till med full kraft. Att äta i lugn takt är därför en bra idé. Ta det som en utmaning – om du äter ihop med kolleger, vänner, familj – se till att bli den som har mat kvar på tallriken längst!

Öva också på att känna när du är mätt genom att stanna upp och känna efter hur det känns i kroppen.  Benämn det du känner: Hungrig, mätt, för mätt, jättemätt etc. Den känslan som kan vara bra att stanna vid om det är så att du vill hålla vikten eller minska i vikt är ”ohungrig”.

Du kommer säkert märka att olika typer av mat gör dig olika mätt. Det som mättar allra bäst är protein. Men även fett är bra för mättnaden. Snabba kolhydrater ger dålig mättnad, det är därför det är lätt att klämma i sig sex rostmackor. Långsamma kolhydrater däremot är mycket bättre!

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..