Socker eller sötningsmedel – vad är värst?

En av de absolut vanligaste frågorna som dyker upp nu för tiden är socker VS sötningsmedel. Så även på en föreläsning häromdagen på företaget Stadsholmen. På frågan om vilken dryck man skulle välja om det stod en vanlig läsk och en lightläsk på bordet valde tre fjärdedelar den vanliga läsken och bara några få lightläsken.

För tio år sen är jag övertygad om att betydligt fler föredragit alternativet med sötningsmedel, men i dessa tider där ”naturligt” är så haussat så har till och med socker bättre rykte än sötningsmedel. Och då är ändå socker något många verkligen vill undvika.

cola

Vilken väljer du?

En 33 cl läsk innehåller socker motsvarande 12 sockerbitar. Dessa ger givetvis ett högt blodsockersvar med påföljande insulinsvar. Du blir pigg, du blir trött, du vill ha mer. Och så är karusellen i gång. Så är det i alla fall för många. Du får dessutom i dig 140 kcal.

Lightläsk påverkar inte blodsockret, ger inget insulinsvar och innehåller inga kcal. Men det innehåller sötningsmedel och det är giftigt – eller…? Nä, det finns faktiskt inga studier som visar att sötningsmedel är farligt, men absolut – det är ju inte naturligt, så vill du undvika konstgjorda grejer i maten så ska du skippa det. Allt är ju dessutom en mängdfråga, allt kan bli skadligt i för stora mängder.

Värt att veta är att sötningsmedel är väldigt söta, flera hundra gånger sötare än socker så det är inte mycket som behövs för att ge söt smak. Den söta smaken i lightläsken kan vara ett problem för vissa. Våra belöningscentrum i hjärnan tycks vara olika känsliga och för en del kan det räcka med söt smak för att dra igång någon form av berg- och dalbana och en känsla av att man vill ha mer sött. Tillhör du den här gruppen så tjänar du mycket på att dra ner på sött (både i form av söcker och sötningsmedel) rejält.

Så, vad är då bäst? Ja självklart är det bästa alternativet att dricka vanligt vatten, men om vi nu måste välja.
– Är du diabetiker eller kämpar med vikten: light
– Har du inga viktproblem: vanlig
– Är du högenergiförbrukare/tränar mycket: vanlig
– Barn: vanlig (fast såklart ska de helst inte dricka läsk alls)
– Dricker du läsk väldigt sällan (typ max en gång/månad): ta den du tycker är godast

 

  1. Kan ni utveckla varför barn inte ska dricka med sötningsmedel? Anta att det handlar om ett barn som inte bör få i sig alltför många kalorier, men som ändå tillåts dricka läsk ibland då ”alla andra” får och det är fest/kalas el dyl? Är bedömningen densamma då, och i så fall varför?

    1. Hej Maria och tack för din fråga! Anledningen till varför jag generellt avråder från sötningsmedel till barn är att jag tar det säkra före det osäkra. Aspartam är 200 gånger sötare än vanligt socker och mängden som finns i exempelvis en lightläsk är minimal, men trots allt finns ett övre gränsvärde som inte ska överstigas. För en vuxen innebär det att man kan dricka flera liter ligthläsk om dagen utan risk (sen är det inte en bra idé eftersom smaken är så söt och det är synd att vänja kroppen vid att dricka/äta sött hela tiden). Men såklart är mängden mindre för ett barn. Det bästa är att barn inte dricker läsk alls, eller i alla fall mycket sällan – så pass sällan att de kan dricka en vanlig läsk utan att det påverkar vikten. Allt gott! /Karin

  2. Läsk skulle inte vara så himla söt om tillverkarna lät bli att ha i en massa surhetesreglerande medel. Då skulle de kunna minska på sockret rejält.

  3. Ingen skulle kunna dricka vatten om det var sötat med lika mycket socker som det finns i läsk utan att även ha i surhetsreglerande medel.
    Pröva med att lösa upp 12 sockerbitar i ett stort glas vatten och försök sedan att dricka det! Heläckligt sött.

    1. Hej Lena! Bra tips : ) det kanske alla borde prova. Vem vet – det kanske hade fått många att dricka mindre läsk. Trevlig helg!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..