Kokosfett – inte så nyttigt som det sägs

På gårdagens föreläsning här på Kreta pratade vi bland annat om kokosfett. Ett fett som förr hade rykte om sig att, på grund av sitt höga innehåll av mättat fett, vara bland det värsta man kunde äta, men som senaste åren blivit något av en superhjälte och ofta marknadsförs som typ det nyttigaste som finns. 

Bluff eller mirakel?

Regel 1 när det kommer till mat och marknadsföring: Låter det för bra för att vara sant – så är det inte sant. Kokosfett sägs vara bra om man vill gå ner i vikt, mot eksem, för att bromsa inflammationer och vissa andra sjukdomar med mera. Mycket av detta handlar nog mest om upplevelser. Och det ska givetvis inte förringas, men därmed inte sagt att det kan bevisas i studier.

Över nittio procent av fettet i kokosfett är mättat. Anledningen till att den hypats som så hälsosam är att till viss del består av medellånga fettsyror, så kallat MCT-fett. Studier som är gjorda på kokosfett visar att MCT-fetter absorberas på ett annat sätt jämfört med andra mättade fettsyror vilket leder till att kroppen lättare kan utnyttja det som energi.

Varje gram kokosfett innehåller, liksom allt annat fett, 9 kcal. En matsked i kaffet eller i smoothien ger 135 kcal. Gör det dig mättare, nöjdare och leder till att du inte tar den där bullen på eftermiddagen är det strålande. Men om det inte har den effekten så kommer det göra att du hamnar på pluskalorier. Det fantastiska kokosfettet kan alltså göra dig fet!

Jag skulle säga att kokosfett är ett bättre alternativ än både smör och margarin, men ett sämre alternativ än raps- och olivolja. Ät det gärna, men – ursäkta ett tråkigt budskap – ät det med måtta. Och se till att välja ett bra kokosfett, ett som är kallpressat och ekologiskt.

 

 

    1. Hej Rachel! Kan så vara, eller så är det bara så att du och jag tycker och tolkar olika. Och det är ju helt okej! Är osäker på vad exakt du tycker jag har fel om – jag gillar kokosfett och äter det själv ibland, men tycker det (liksom många andra livsmedel) blir lite väl hypat ibland. Kokosfett (eller något annat) är inte den enda lösningen på våra hälsoproblem. Trevlig kväll!

  1. Du skriver att kokosolja består till en viss del av mct-oljor, vilket är ett vilseledande uttryck då andelen är ca 80%.
    Hälften av fettet är laurinsyra som även finns i människans bröstmjölk och då anses väldigt viktig för barnet då den stärker immunförsvaret och är bakteriehämmande. Varför skulle det vara onyttigt för vuxna att få sig det. Att fleromättade fetter skulle vara bättre än mättade finns det inte mycket bevis för om man inte förlitar sig på statistik, vilket bara kan skapa hypoteser inte bevisa någonting.

    1. Hej Mikael! Kanske uttryckte jag mig otydligt – men jag gillar kokosfett och ingenstans i mitt inlägg skriver jag att laurinsyra är farligt. Tycker dock att kokosfett (och en del andra livsmedel) blir väl haussade ibland, som om det skulle vara lösningen på våra hälsoproblem. Alla fetter (gäller såväl mina favoritfetter raps och oliv som kokosfett) är ju pga sin energitäthet lätta att överkonsumera. Men i små mängder tyckrr jag kokosfett är bra! Mvh Karin

  2. Tror också att det är viktigt att ta med att kokosfett med all säkerhet är bättre för vissa typer av människor, andra inte. 💖 Läs gärna om Ayurveda så förstår du hur jag tänker. Och baraför att vissa saker inte är forskat om eller vetenskapligt bevisat, så innebär det ju inte att det är mindre sant för det. 💖

    1. Hej Susanna! Ja det här med vad vi ska äta är sällan svart eller vitt. En del tycks ”svara” bra när de äter kokosfett – de blir mätta, känner minskat sötsug etc. Andra upplever inte de fördelarna utan får bara i sig massa onödiga kalorier. Ha en härlig dag! /Karin

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..