Behöver vuxna verkligen mellanmål?

Mellanmål är något som många har lärt sig att det är bra. Att det krävs för att hålla förbränningen igång och för att undvika blodsockersvackor. Men behöver vi verkligen gå och stoppa i oss frukt, mackor, yoghurt och bars i tid och otid?

mellanmål
P
Pressbyrån tycker att vi ska dricka mer fruktyoghurt och äta mer snickers…

Mellanmål är fantastiskt viktigt och bra – om du är elitidrottare eller hårt tränande tonåring. Ja, alltså om du kräver väldigt mycket energi. För har du ett energibehov på 4000 kcal, kan det vara svårt att få dig det du behöver om du bara äter, låt säga, 4 gånger på en dag. Och där har mellanmål en given roll! Det har de även om du tillhör de som blir oerhört trött, ofokuserad och inte minst otrevlig efter att det gått några timmar efter måltid.

För alla oss andra tycker jag marknadsföringen av mellanmål är överdriven. Ska du iväg på träning (eller annat) direkt efter jobbet kan det behövas, men det är inget du behöver äta varje förmiddag och eftermiddag. Det där med att mellanmål behövs för att ”hålla förbränningen igång” är en myt. Förbränningen är igång dygnet runt, oavsett hur många måltider vi äter.

Studier på överviktiga har till och med visat att det kan vara negativt att äta mellanmål just för att det är så lätt att antalet kalorier blir för högt. En smoothie, en macka med pålägg, en tallrik yoghurt med flingor – det låter så oskyldigt, men tillhör du dem som vill hålla vikten eller gå ner i vikt, så är det (tyvärr) ändå kalorier.

Ät en mättande frukost som gör att du står dig fram till lunch. Blir du hungrig kl. 11 och har lunch 11.45 – håll ut. Det är inte farligt att vara hungrig! Och när du väl äter mellanmål, t ex före träningspass eller om det kommer dröja extra långt till middagen så se till att det är bra mellanmål! Att bara äta kolhydrater är en dålig idé. Det skapar ofta ett sug efter mer. Är lite fiberrika kolhydrater, men ät också protein och/eller fett – då håller du dig mätt och mellanmålet får den effekt som det är meningen att det ska ha. Exempel på det då: Knäckemacka med kokt ägg, finn crisp med jordnötssmör eller mosad avokado, kvarg med bär eller havregrynsgröt med mandlar och solrosfrön.

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..