En het smoothie

Jag vet att det egentligen är för sent att äta antioxidanter när infektionen redan har bosatt sig i kroppen, men den psykologiska effekten är inte att förringa!

ingefära

Därför fick de här tre hoppa ner i min smoothie i går kväll. C-vitaminrik citron (både skal och kött såklart), prebiotisk honung (från Kreta, helt fantastiskt god) och så ingefära! Denna gång i pressad form. Brukar ofta köra färsk och i bland pulverform. Denna pressade hade jag inte testat förut. Hur smart som helst att ha hemma – och riktigt het var den.

Anledningen till varför ingefära sägs vara bra för att motverka förkylningar är dess höga innehåll av antioxidanter. Ofta pratar man om hur mycket antioxidanter det finns i bär, men kryddor glöms bort. Ingefära, gurkmeja, kanel, kakao, svartpeppar är helt proppade! Problemet är väl bara att vi inte äter så mycket av dem, men det går ju att ändra på. En tesked kanel i gröten, några varv med svartpepparkvarnen över salladen, ingefära och gurkmeja i smoothien och kakao i energibollen. Tillsammans blir det jättemycket motståndskraft.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..