Är du en tröttätare?

Sådana där dagar när jag är riktigt trött – antingen beroende på alldeles för få timmars sömn, alldeles för intensiva barn eller alldeles för mycket jobb så slår hjärnan automatiskt på godisradarn. Ibland vinner hjärnan och jag ger den det den (tror att den) vill ha, alltså något sött. Ibland lyckas jag stanna upp och inse att den försöker lura mig! Och att bli lurad är inte roligt. Egentligen är jag ju inte sugen på godis – jag är trött och behöver sömn. 

bär

Knappast något du jagar när du känner dig trött eller stressad

Att äta på en känsla är väldigt, väldigt vanligt. Blir du medveten om på vilken känsla som triggar dig så är det lättare att lära dig att stå emot.

Ett tips är att varje gång du liksom automatiskt börjar söka efter något att stoppa i dig så stanna upp och skriv ner hur du egentligen mår just då, vilket känsla det är som gör att du letar efter småkakor i lådorna. När du hittat ”din” känsla så är det lättare att bryta händelseförloppet nästa gång det är på väg att inträffa.

Tre vanliga känslor som får oss att äta: 

Trött
Detta är nog den vanligaste känslan att äta på. När du är trött vill kroppen ha mer energi och bli pigg. Och vad söker du efter då? Ja, det är knappast ett kokt ägg va? Nä, snabb och effektiv uppiggnad är det radarn ställer in sig på och ner slinker lättuggade snabba kolhydrater i form av rostmackor med smör, godis, kakor och liknande. Pigg blir du, men bara väldigt tillfälligt. Sen byts känslan till däst plus att du fortfarande är trött då.

Irriterad
Brukar du gå och plocka i lådorna och jaga efter något att äta när du egentligen känner irritation? Egentligen är du inte alls sugen, kanske har du till och med precis ätit och är mätt. Men i hopp om att kex ska göra att irritationen lättar gör att det är svårt att sluta småäta.

Stressad
Stress brukar leda till dåliga matvanor. Antingen äter du inte på timmar eftersom du har så mycket att göra och sen blir det kompensationsätande när du väl kommer hem och börjar varva ner. Ofta leder stress till att vi äter i farten, vilket aldrig är bra eftersom det blir svårare för kroppen att uppfatta mättnadssignaler. Stress gör också att vi äter alldeles för fort vilket även det försvårar för oss att känna mättnad.

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..