Cashew eller valnöt – vilken nöt ska du satsa på?

Nötter, mandlar och frön är något vi alla ska äta varje dag. I varierande mängd. Du som är högenergiförbrukare kan äta mycket. Om du vill öka i vikt så mycket som 100 gram (då får du i dig 600 kcal, vilket snabbt kommer hjälpa dig med din viktökning). Är du lite mer ”normal”, har ett hyfsat stillasittande jobb och tränar några gånger i veckan så får du hålla dig till en mindre mängd. 

nötter

Mina favoriter: mandlar (lättsaltade) och pistagenötter…

Spelar det då någon roll om du väljer att äta mandlar, cashewnötter eller pistage? Nä, i stort sett inte. Alla är bra och de innehåller ungefär samma mängd energi (jättemycket), fett (jättemycket), protein (relativt mycket) och kolhydrater (lite).

Men det finns ändå några små skillnader mellan de olika nötterna. Är du ute efter:

  • Så mycket fett som möjligt? Välj macadamianöten. Det är världens fetaste nöt. Över 70 % av den är fett!
  • Omega 3? Ät valnötter. Perfekt för dig som inte äter så mycket fet fisk.
  • Protein? Satsa på jordnötter. De innehåller 25 gram protein/100 gram (andra nötter 15-20 gram/100 g).
  • Kalcium? Mandlar. Jämfört med mjölkprodukter innehåller de såklart jättelite, men de är i alla fall mer kalciumrika än andra nötter/mandlar.
  • Selen? Mumsa paranötter. Selen är en antioxidant som kan vara svår att få i sig eftersom vi har så selenfattiga jordar i Sverige.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..