Tips för att vinna fighten mot sockersuget

Häromveckan tipsade Aftonbladet om hur vi ska bli av med vårt sockersug. Detta är också en av de absolut vanligaste frågorna jag får. Så, hur gör man då om man vill börja knapra äpplen och ägg istället för skumraketer och ballerina? 

löp

Alla äter inte socker av samma anledning så det gäller att ta reda på vad det är som gör att just du går och rotar i godisskåpet.

Är det så att kroppen signalerar att den behöver energi (är hungrig), men att du inte kan tolka dess signaler? Prova med att äta något ordentligt istället för att äta sött. Utmana alltså ditt sockersug, ät en knäckemacka med ägg eller en omelett – eller min egen favorit grekiskt yoghurt med bär och nötter – och se vad som händer. Känner du dig fortfarande lika sötsugen efteråt, eller har det minskat en aning?

Är det så att det handlar om någon helt annan känsla (oro, irritation, sorg) som ger sig uttryck som ett sockersug? Den här är på ett sätt jobbigare, för då handlar det om att ta tag i det som stör dig, det som gör att du tror att du måste äta godis på kvällarna. Egentligen kanske du bör säga upp dig, flytta eller separera (ja, eller något inte fullt lika drastiskt).

Tre saker du kan testa för att minska ditt sötsug är att:

  • Successivt minska på alla typer av snabba kolhydrater. Inte bara godis och kakor alltså, utan allt fluffbröd, flufflingor, söta yoghurtar etc.
  • Successivt vänja dig av vid söt smak. Äter du fruktyoghurt så byt ut en tredjedel mot naturell, efter ett par veckor byter du ut hälften osv. Till slut kommer du kunna njuta av naturell yoghurt. Visst tar det lite tid, men tänk vilken vinst i längden och tänk på hur många år du kommer ha glädje av det. Tänk på att även minska sånt som marknadförs som nyttigt men som ändå smakar sött, såsom lightdrycker, energibollar etc.
  • Ät frukost, lunch och middag och ett mellis – och låt dessa vara näringsrika och mättande. En liten sallad till lunch gör garanterat att du kommer bli sockersugen när du är på väg hem från jobbet. Och skippar du middagen kommer du vilja äta glass på kvällen.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..