Snabba lågkolhydratmiddagar

Lata dagar på stranden och sena grillkvällar (ja det är ju oftast inte det som ligger på grillen som är onyttigt, utan såserna, efterrätterna, vinet och snacksen) sätter sina spår. Jag fick en fråga från en tjej som upplevde att midjeomfånget ökat under semestern och som nu ville ha tips på schyssta lågkolhydratmiddagar, som går snabbt att tillaga när man kommer hem efter träningen på kvällen:

(P.S Har du nån fråga som rör mat och hälsa/träning – ställ den gärna i kommentarsfältet).

ägg

Lågkolhydrat kan vara alltifrån 5 E% till 30 E% kolhydrater. Ligger du på en riktigt låg kolhydratnivå så är det i princip bara mängder av grönsaker som gäller som kolhydratkälla. Annars kan du lägga till mer kolhydrater i form av rotfrukter, potatis, lite bröd etc. En del lågkolhydratare kör LCHF, alltså hög andel fett. Andra kör på låg andel kolhydyrater och dessutom fettsnålt.

När man ska laga mat snabbt så gäller det att ha massa saker hemma:

Protein är mättande och dessutom väldigt viktigt att inta just efter träningspass. Fyll alltså kylen/frysen med ägg, kyckling, keso, kvarg, fisk, kött och bönor/linser. Fett är också viktigt – nötter och mandlar, frön, oljor, avokado, smör, creme fraiche, grädde. Utöver detta kolhydrater i form av grönsaker (om du kör strikt lågkolhydrat), potatis, rotfrukter, frukt.

Här är några tips på middagar:

  • Omelett – ett par, tre ägg, ost, grönsaker
  • Sallader – Fullt med grönsaker och sen variera med kokta ägg (kan kokas på förhand), tonfisk på burk (supersnabbt), färdigkokta bönor/linser (finns på tetra/konserv om du inte vill koka själv), grillad kyckling. Har du något mer tid kan du ju steka på kött eller fisk. Gör dressing på creme fraiche och/eller kvarg och ät till. Ost är också toppen att ha i sallader!
  • Wok går supersnabbt – grönsaker (frysta går utmärkt) och så på med kyckling, lövbiff eller lax. Nötter är gott (och fettrikt) till!

Vill också tipsa om att det finns mängder av bra recept att hitta på nätet. Sök på snabba lågkolhydratmiddagar – du kommer få massor av inspiration. Lycka till med träning och mat!

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..