Gröna smoothies – är de så nyttiga som det sägs?

Smoothies har varit en hälsotrend länge och på senare år är det gröna smoothies som ansetts allra mest hälsosamma. Grönsaker som spenat, grönkål och brännässlor (!) som tidigare ingen åt är supertrendiga. Men ligger det nåt i denna hype eller går det lika bra att köra på den gamla smoothiegodingen yoghurt, banan och bär?

grönsmoothie

Gröna smoothies slår faktiskt det mesta rent näringsmässigt. Spenat och andra gröna bladgrönsaker som man kan tänkas ha i, har högt innehåll av folsyra, kalium, vitamin A, C, E och K. De är också oerhört näringsfattiga. Men den största hälsovinsten är nog att människor genom dessa smoothies helt plötsligt får i sig massa grönsaker som de annars inte ätit.

Ett problem med smoothies (och allt annat i dryckesform) är att det inte mättar lika bra som om du hade tuggat maten. Det är alltså ännu bättre att äta ett berg av spenat och grönkål än att dricka det. För de flesta är det dock inget alternativ så därför är smoothien ändå bra.

Gröna smoothies ingår ofta i diverse detox/utrensningskurer. Att grönsaker skulle ha någon avgiftande effekt på kroppen genom att hjälpa leverns arbete stämmer inte. Däremot brukar många känna sig piggare och lättare efter några dagar på detox. Det kan också vara en bra inkörsport, en kickstart, till att förbättra matvanorna.

Jämför man smoothies med juice så är smoothies ett mycket bättre alternativ eftersom ”köttet” från grönsakerna/frukten finns kvar – i det finns fibrer och näringsämnen.

 

 

 

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..