Bönor, linser – lär dig att tycka om det!

Mättande, lågt GI, mycket fibrer, få kalorier, massor av näring – och dessutom klimatsmart. Få livsmedel är så nyttiga som baljväxter, alltså bönor och linser. Och ändå är det något de allra flesta av oss äter alldeles för lite av. Många ingenting alls. Det här måste det bli ändring på!

Baljväxter

Dagens baljväxtdos fick jag på Yellow matbaren: japansk soppa med bl. a sojabönor och belugalinser.

Varför äter vi då så lite (eller inga) baljväxter)? Troligen för att många har dåliga erfarenheter av det. Man tror att alla bönor smakar som de iskalla, mjöliga kidneybönorna som ligger och skäms på lunchrestaurangernas salladsbufféer. Och att linser måste ätas i en gryta som i övrigt bara innehåller krossade tomater.

Våga testa igen! Bönor och linser kan vara stunsiga, nötiga, knapriga om de är rätt tillagade. De kan dessutom mixas till goda ”pastor” och bres på knäckebröd eller användas som dressing.

Näringsmässigt är baljväxter något av det bästa som finns. Torkade baljväxter innehåller ungefär lika mycket protein som kött och fisk. När du blötlagd och kokat dem minskar proteinhalten till åtta till tio procent, vilket är ungefär hälften mot vad som finns i kött. Men, protein är ju ingenting vi lider brist på, så du kan lätt byta ut kött mot baljväxter. Sojabönan innehåller, precis som kött, fullvärdigt protein. Övriga bönor och linser blir fullvärdiga om du även äter spannmål. Du behöver inte äta det på samma gång, det räcker att du under samma dag får i dig till exempel både linsgryta och bröd eller sallad med bönor och havregrynsgröt.

Kolhydraterna i baljväxter är långsamma, många har ett GI på under 40. Köper du färdiga på tetra eller konservburk är GI dock lite högre. Baljväxter är även proppade med vitaminer och mineraler i form av B-vitaminer (alla utom B12), järn, zink, magnesium m.fl. är goda källor till flera vitaminer och mineraler.

 

 

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..