Bönor – därför måste du (och jag) börja äta dem

 

Näringsmässigt är det inte mycket som slår baljväxterna! Så otroligt fiberrika (lösliga fibrer), massor av mineraler och antioxidanter, väldigt långsamma kolhydrater (GI ca 30) och mycket protein. Mängden fiber och protein i kombination med det låga glykemiska indexet gör att de mättar otroligt bra – och således är de ett perfekt tillskott för alla som vill hålla sin vikt.

bondböna

Godaste bönorna ever (men också tillagade av grymme kocken Stefan Eriksson). Smakade som makadamianötter – men mängden fett var 2 gram/100 gram istället för 75 gram/100 g…

Det allra bästa är givetvis att själv blötlägga och koka sina bönor och linser. Av någon anledning känner många ett motstånd inför detta. Det låter svårt, krångligt, som att det tar lång tid. Men egentligen, själva blötläggningen handlar ju bara om att lägga bönorna i en balja vatten. Sen ligger de där och klarar sig helt perfekt på egen hand, tills det är dags att hälla av vattnet och stoppa dem i en kastrull och koka.

Men – är du inte där än, känner du fortfarande att det känns jobbigt och tråkigt att lägga i blöt och koka, så ta den enkla vägen. Det viktigaste är att du äter dem! Baljväxter finns på tetra, på konserv och i frysdisken. Köp hem och se vilka du gillar. Strö över salladen, byt ut en tredjedel av din köttfärs mot linser, mixa dem och smuggla ner i pannkakssmeten.

 

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..