Smarta sätt att få i dig protein utan att äta mer kött

Protein får du lätt i dig! Det finns i alla mejeriprodukter (mjölk, yoghurt, fil, kvarg, keso, ost…), i bönor och linser, i ägg, bröd, quinoa, pasta, nötter och frön. Och så givetvis i kött, fisk och kyckling. Väger du 70 kilo kan man säga att, beroende på dina mål, du behöver någonstans mellan 60 och 100 gram på en dag.

Det har blivit allt vanligare att stoppa in extra protein i produkter som från början inte är så proteinrika, som till exempel musli, bröd och glass. Proteinet i dessa produkter kommer ofta från vegetabilier som vete, soja, hampa eller ärtor.

Även i produkter som redan är proteinrika sätter man ibland till extra protein. En vanlig keso innehåller 12 gram protein/100 g, men så finns en extra proteinrik med 15 g protein/100 g. Likaså finns mjölk som istället för normalt 3,5 gram protein/dl innehåller 4,5 protein/dl.

I och med att vi av såväl hälso- som miljöskäl ska äta mindre kött är det bra att den här typen av produkter finns. Särskilt för dig som tränar mycket, eller som vill gå ner i vikt, och därför vill (och bör) ligga på ett högre proteinintag.

Ett annat utmärkt sätt att få i sig sitt protein på är de superhälsosamma baljväxterna. Kokta linser och bönor ligger på ungefär halva mängden protein jämfört med kött – men förutom proteinet innehåller de så mycket andra nyttigheter – mängder av fibrer, mineraler och antioxidanter.

 

proteinmusli

7 gram protein i en deciliter

proteinglass2

14 gram protein i 100 gram glass

    1. Hej! Glassen på bilden är från Add ice cream – och är alltså sötad med stevia. Vet att det finns en annan proteinglass också, Lohilo, som är sötad med fruktsocker. Testa båda och hitta din favorit! /Karin

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..