Det BLÅ gör underverk för hälsan

Gröna smoothies har varit trendigt ett tag. Och tur är väl det, så hälsosamma och goda som de är. Men det finns fler färger än grönt, så nu tycker jag det är dags att vi börjar köra en BLÅ smoothie om dagen. 

blå smoothie

En blå dunderkur: Blåbär, äpple, grönkål, avokado, vaniljpulver och havredryck. 

Ja det behöver ju inte vara just en smoothie. Det viktiga är att du får i dig den blå-mörkröda-lila-färgen. Blåbär, blåröda vindruvor, tranbär, aroniabär, björnbär, körsbär, jordgubbar och svarta vinbär. De här bären är nämligen rika på en grupp antioxidanter som kallas antocyaniner – ett riktigt superämne för hälsan! Förutom att de är bra för immunförsvaret så finns studier som pekar på att antocyaniner kan förebygga hjärt- och kärlsjukdomar och vissa cancerformer.

Det är ofta så att om du bestämmer dig för att äta något riktigt hälsosamt under dagen, t ex en blå smoothie, så är det större chans att du äter bra under de andra måltiderna. Detta är anledningen till varför det är så bra att starta dagen med en nyttig frukost. Det sätter liksom standarden för resten av dagen!

För att få i dig de antocyaniner, andra antioxidanter, vitaminer och fibrer du behöver så är det det gamla rådet 5 om dagen som gäller. En del hävdar till och med att det är i underkant, att vi egentligen borde äta så mycket som 1 kg grönt om dagen. Det bästa är att äta många olika sorters frukter, bär och grönsaker för att få i dig så många olika färger som möjligt. Färgvariation innebär nämligen variation vad gäller antioxidanter!

Så, varje dag: 
1 portion blå/lila bär
1 näve grön grönkål
1 orange morot
1 röd tomat
1 grönrött äpple

 

 

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..