Dags att starta jakten på D-vitamin

Det snackas alltid mycket om D-vitamin så här års. Ungefär 90 procent av all D-vitamin vi får i oss får vi från solen – och den lyser ju nu med sin frånvaro. Och även om den skulle råka skina någon dag så står den inte tillräckligt högt på himlen. Strålarna träffar oss helt enkelt i ”fel” vinkel och därför får vi inte oss nåt D-vitamin. 

Om du utsatt dig för sol (utan allt för mycket solskyddsfaktor) under sommaren så har du säkert ett D-vitaminförråd som räcker ett par månader. Men sen då? Om du har tur väntar en resa till Thailand över jul. Vi andra får försöka äta mat med D-vitamin. Något som dessvärre inte är helt lätt. Kollade hemma i mitt eget kök och hittade följande D-vitaminkällor:

Dvitamin

Dvitamin2

Ser man till mängderna så ser det ut så här: 

  • Kefir, mjölk – och även fil och yoghurt ger 1 ug/dl
  • Olivoljan med D-vitamin ger 3 ug/msk
  • D-dropparna (för barn) ger 10 ug/5 droppar
  • 1 ägg ger 0,8 ug

Det är alltså ganska svårt att komma upp i rekommenderade 10 ug om dagen, men såklart går det om man är noggrann. Fet fisk är allra bästa D-vitaminkällan. Du behöver bara äta en liten filé på 80 gram så har du hela ditt dagsbehov.

Behövs tillskott? Absolut inte under hela året, utan i så fall under ca oktober-mars. Själv tar jag D-vitamintillskott ”lite då och då” under vinterhalvåret och försöker få i mig det jag kan via maten.

Några grupper som är i extra behov av tillskott är de med täckt klädsel och/eller mörk hy, eftersom du då har svårare att tillgodogöra sig det D-vitaminet från solen och därför har mindre lagrat i kroppen. Äldre, ja och så småbarn, behöver också mer D-vitamin än vi andra.

 

 

 

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..