11 tråkiga (?) tips för bättre hälsa och viktnedgång

Ibland krånglar vi till det och tror att det är olika typer av superlivsmedel som kommer göra att vi håller vikten. Eller att det är hen med längsta listan med ”får-inte-äta-mat” som kommer leva längst (och bli smalast). Nu provar vi att damma av de gamla råden istället. Kanske är det något tips du kan ta till dig.

1. Rör på dig mer! Du har säkert hört det tvåhundra gånger, men det du måste göra om du vill gå hålla din vikt (eller gå ner) är att se till att energiutgifterna är större än energiintaget. Det där smågrejerna, som att gå till busshållplatsen eller ta en kvarts promenad på lunchen kanske tillsammans blir 100 kcal i ”utgifter” per dag – på ett år blir det massor.

2. Drick (kran)vatten. Det är både gratis och kalorifritt. Mjölk och juice är bra för aktiva barn och ungdomar samt för de som tränar enormt mycket. Smoothies är perfekt som mellanmål istället för något att äta.

3. Ät minst två portioner grönsaker varje dag. Det är fiberrikt, näringsrikt och mättande. Plus att det tränger ut annan mat från tallriken.

4. Ät två frukter varje dag. Det kommer inte göra dig tjock, snarare tvärtom. Mängden fruktos (som går till levern och lätt gör oss överviktiga) i frukt är jättliten. Det du ska passa dig för är frukosen i läsk och andra sötade drycker.

5. Ät linser och bönor. Är du inte van så börja med att smuggla in det i din vanliga mat. Lite mixade vita bönor eller kikärter i pannkakssmeten, en näve linser i smoothiesen!

6. Ät fett, men ät det ”rent” t. ex i form av en bit ost, en klick creme fraiche till maten eller några nötter som mellanmål – inte i mix med socker. Kombon fett+socker är det som allra lättast gör oss överviktiga, det är gott och svårt att sluta äta.

7. Lita på ditt sunda förnuft när det gäller mat (inte lätt i detta brus). Tror du på riktigt att det är potatisen, äpplet eller ens ketchupen som gör oss tjocka?

8. Sitt alltid ner och ät. Då kommer du känna när du blir mätt och automatiskt äta mindre.

9. Ät bara choklad eller glass som du verkligen älskar – och välj dina tillfällen.

10. Börja varje morgon med en superfrukost. Det är större chans att du äter hälsosamt resten av dagen.

11. Hitta en kvällsrutin. Många äter halva sitt dagsintag efter klockan 18. Leta upp ett gott te, mixa ihop goda smoothies eller gör hemgjord nyttig glass. Eller så gör du något helt annat än att äta.

 

 

 

 

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..