Vilken honung är nyttigast?

Honung har rykte om sig att vara väldigt nyttigt, ett hundra gånger bättre alternativ än vanligt socker. Men hur är det med det egentligen? Ja jag skulle säga att det beror på vilken honung du väljer. 

manukka
I mitt kök just nu – en ”vanlig” som jag använder i smoothies, i bakning, i te – och en lyxig som jag ser som mer medicin och äter 1 tsk per dag. (obs, endast i perioder, den är tyvärr vansinnigt dyr…)

Socker är raffinerat – man har alltså tagit bort alla vitaminer och mineraler. Det ger oss därför bara massa energi, men ingen näring. I honung finns en del vitaminer och mineraler om än i väldigt små mängder.

Det som är positivt med honung är att många upplever det sötare i smaken jämfört med socker, vilket gör att man kan ta mindre mängd och ändå få samma söta smakupplevelse. All honung innehåller också en del bakteriedödande ämnen och har därför en viss antibakteriell effekt. Så egentligen skulle jag säga att all honung är ett snäpp bättre än vanligt socker. Och sen finns det den honung som är mycket, mycket bättre!

Allra nyttigaste honungen är färsk honung, helt nyslungad honung. I denna honung (som så klart är jättesvår att få tag på) kan levande mjölksyrebakterier finnas kvar. Näst nyttigast är oupphettad/raw honung som alltså inte hettats upp till mer än max 40 grader, vilket gör att  den näring som naturligt finns i honungen bevarats. Raw honung är rätt lätt att få tag på, läs på förpackningen.

Drottningen av alla honungssorter är den nya zeeländska Manukahonungen, den har en helt unik antibakteriell aktivitet som överträffar all annan honung. Men – vi har faktiskt ett lika bra svenskt exempel, nämligen Ljunghonungen. Denna har i flera studier visat sig ha samma positiva effekter på hälsan som Manukahonungen.

 

 

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..