Ät godiset direkt efter maten

Idag blev det tidig och inte så glamourös medhavd frukost ute på Bosön. Det var brödbrist hemma så dubbelmackan bestod av en sån där brödskiva som jag alltid tjatar om att den är så nyttig – full med struktur/hela korn, den andra, en hembakad (inte av mig) variant förvisso med lite frön, men inte i sådan mängd att de gör så att hela mackan blir långsam.

En med lågt GI (långsamma kolhydrater) + en med högt GI (snabba kolhydrater. Hela lilla måltiden blir då allt som allt medel!

frukost

Precis så här kan du tänka vad gäller annan mat också. Har du hört att potatismos är supersnabbt (det är det). Se då till att inte bara äta potatismos (eller ännu värre – potatismos med massa ketchup). Ät istället en klick mos och så proteiner i form av fisk/kyckling/kött/soja/baljväxter och fett.

Både protein och fett gör att nedbrytningen av kolhydraterna bromsas upp och går långsammare. 

Detta är anledningen till varför du (eller dina barn) ska äta godis direkt efter maten. Dels äter du mindre mängd, eftersom du är mätt, dels gör maten att godiset inte får samma påverkan på ditt blodsocker som de hade fått om du hade ätit det på fastande mage.

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..