Jättenyttigt: kokt, kall potatis

Något av det nyttigaste du kan äta är kokt, kall potatis. När potatisen är rå innehåller den resistens stärkelse, men när du kokar potatisen omvandlas denna stärkelse till sockerarter som kroppen tar upp och använder som energi. Inget fel i det, men du missar den fina effekt som resistens stärkelse kan ge: nämligen att agera mat till de goda bakterierna som finns i tjocktarmen och bidra till bra blodsockerbalans. Blodsockret mäts ju ofta i GI. Kokt potatis har ett GI på ca 80-90, medan en kallnad potatis ligger så lågt som 30. Detta tack vare att resistent stärkelse har bildats.

Nyttig varm, ännu nyttigare kall.

potatis

Men hur gott är det då med kall potatis? Faktiskt jättegott! Sväng ihop en potatissallad på gårdagens potatis. Smula i lite favoritost, olja, vinäger (sänker GI ytterligare), kapris och andra grönsaker. Eller ät det på grovt rågbröd med örtsalt. Mer mättande macka får du leta efter. Det får också fint att slänga ner en kall potatis i smoothien!

Resistent stärkelse finns förutom i kall potatis även i omogna bananer (lite svåranvänt kanske), linser, bönor, havre och råris.

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..

Hemgjort, nyttigt cashewsmör

Olika former av nöt- och mandelsmör är näringsrikt och gott att ha på mackan. De funkar också fint att ”dippa” morotsstavar, äppelbitar eller jordgubbar i. Eller varför inte lägga en klick på toppen av din fruktsallad eller mixa ner lite i smoothien.

mandelsmör

Gör hemma i köket, eller gå till Paradiset och mixa där.

Det finns en hel del bra och billiga jordnötssmör. Kolla så att de är ekologiska och att de enbart består av jordnötter och så lite salt. Smör gjorda på mandlar, cashew och andra nötter är betydligt dyrare. Men – har du en bra matberedare så fixar du enkelt ditt eget nöt/mandel-smör.

Det här cashewsmöret blir jättegott. Särskilt om du rostar nötterna innan du mixar dem. In med dem i ugnen, ca 200 grader i några minuter. Vill du köra ”raw style” så blötlägg nötterna några timmar, så blir det lättare att mixa dem.

5 dl cashewnötter
2 msk kallpressad kokosolja eller rapsolja
Lite salt

Så här gör du: Lägg nötterna i en matberedare och mixa för fullt. Tillsätt sedan olja och salt. Ev. kan du ta i en skvätt vatten för lite mjukare konsistens.

I en matsked får du i dig protein (ca 3 gram) och en del magnesium, fosfor och selen.

 

 

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..

Ljuvligt god och nyttig smoothie

Gjorde en sån väldigt god smoothie häromkvällen! Var så där irriterande sötsugen, testade denna – och vips, sötsuget försvann. Bara grejen att dricka en smoothie ger en nyttig känsla i kroppen. En känsla som liksom inte gör det passande att efter sista klunken gå till frysen och hämta glass.

godissmoothie

Den här smoothien är långt ifrån kalorisnål. Och visst är ett äpple eller sex valnötter ett ännu nyttigare alternativ. Men jämfört med socker- och gelatinstinna godisbitar eller glass som dryper av fett, socker och E-nummer så är det ju helt fantastiskt.

Till två glas hade jag detta:
Kokosdryck (går givetvis bra med vanlig mjölk, havredryck eller liknande också)
1 stor banan
Ett gäng frusna jordgubbar
En rejäl klick jordnötssmör

Det här gav en hel del näring: 5 gram fibrer (motsvarar 2 små äpplen), 8 gram protein (motsvarar ett ägg), 1,2 mg järn (motsvarar 1 msk leverpastej), 30 mg C-vitamin (motsvarar 1/2 apelsin).

Testa gärna!

    1. Hej! Ja, såklart! Det finns många bra, till exempel Kung Markatta, Urtekram, Monki, Green Choice och Garant har alla bra sorter. /Karin

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..