Du motiveras inte av det du tror

IMG_5041

Thailand förra året. Jag och Sandra utvecklade oss vid strandkanten. Snart åker vi igen!

Vad är det som motiverar dig mest på jobbet eller på fritiden? Högre lön? Fler förmåner? Beröm? Status? Likes på instagram? Tja, du kanske tror det. Men forskning visar att de faktorerna är kortsiktiga, att ha 20 000 följare på insta gör dig motiverad för stunden men känslan håller inte i sig så länge.

Istället är det påvisat att det är utveckling som motiverar oss människor mest. Att göra framsteg på jobbet eller privat är det som i längden är meningsfullt och håller motivationen uppe – och det stämmer bra in på mig. Framför allt när det kommer till träning.

Jag behöver ett mål, eller rättare sagt en målbild för att jag kunna pressa mig själv även de dagar när det regnar, jag är trött eller bara inte har någon lust att sätta på mig träningskläderna.

För många är målet kanske ett lopp, eller en tid man ska slå. Eller så är det kanske en viktned- eller viktuppgång som får dig att ge allt.

För mig är det pulsen.

Det låter kanske lite konstigt, men att hålla koll på min vilopuls och se att den blir lägre motiverar mig att träna även när det tar emot.

När jag var som sjukast i min cancer och gick på cellgifter levde jag med ett pulsband under bysten 24 timmar om dygnet. Där kunde PT-maken hålla koll på hur mycket jag skulle träna, hur jag återhämtade mig om natten och så kunde han lägga upp ett dag-för-dag-schema beroende på mina värden och vilopuls. I dag lever jag med en pulsklocka som jag mestadels använder för att kolla hur jag mår.

Vilopulsen visar hjärtfrekvensen när du vilar eller sover, och den sjunker ju mer vältränad du blir. Under julen när jag verkligen levde som jag lär och satsade på återhämtning och lugn sjönk vilopulsen hela sju slag bara på tio dagar! Och när jag tränade som mest inför hjärnoperationen 2012 sjönk den 15 slag på sex veckor – så det går att göra något åt den!

IMG_5198

Bra puls på träningsresorna. Här med ledargänget till Thailand.

Fördelen med att ha låg vilopuls är att det är skonsammare för hjärtat vilket innebär att du kan återhämta dig snabbare. Det är faktiskt en väldigt bra indikator på din form!

Kanske skulle man kunna säga att jag är en Mät-o-holic. Jag gillar att ”ta tempen” på mig själv med hjälp av pulsklockan och har förmodligen också en släng av kontrollbehov. Som många andra, vill jag påstå. I dagens samhälle ser vi en ökad trend av att ha koll på allt och många frågar sig om mätandet håller på att gå över styr? Har det blivit ett kontrollbeteende som tagit över våra liv? Eller är det tvärtom, att mätning och kontroll utvecklar oss och ger oss en illusion av att vi gör framsteg och därmed orkar jobba eller träna mer?

Och kanske spelar det inte ens någon roll vad som är hönan eller ägget. Så länge vi motiveras av känslan att det går framåt.

IMG_0044

För få steg i dag, måste jaga flera steg så att vilopulsen blir bättre…

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..