Konsten att träna hjärnan – mitt nya projekt!

4FD20800-1189-49CB-A700-00C7A9BB3751

Här tränar vi hjärnan, Linda och jag!

Ni vet säkert att jag gillar att träna, men det är inte alltid jag får till det. Det är jobb, barnaktiviteter, föräldramöten, städning och tusen andra saker som kommer emellan väldigt ofta. Och även om vissa tycks tro det, åker jag ju inte på träningsresor hela tiden (fast jag skulle vilja – det är ju så roligt!). Däremot har jag hittat nya saker att träna den senaste tiden: Hjärnan.

Ni som läst min bok Två hål i huvudet och ett mirakel kanske kommer ihåg att jag nämnde en norsk hjärnforskare, Kaja Nordengen, som skrivit boken Hjärnan är stjärnan? Nu har hon kommit ut med en ny bok Träna din hjärna och jag har fastnat för den också.

I den finns en massa olika övningar för hur man kan träna upp sitt namn- och sifferminne, men också tips för att hålla hjärnan allmänt pigg och fräsch. För likväl som du kan träna kroppen livet ut kan du faktiskt träna hjärnan också.

Jag har lärt mig att när man tränar och utmanar sig på nya saker ökar nervcellsförbindelserna i hjärnan och det är ett bra försvar mot bland annat demens.

I boken står det om trettio olika uppgifter som sägs hålla hjärnan i toppform, och jag beslutat mig för att det ska bli ett slags projekt under en månads tid. Visserligen har jag tränat min hjärna ända sedan operationen av min hjärntumör i augusti 2012, men det skadar inte med nya övningar, tänker jag.

IMG_1408

Det blåste lite lätt bara…

Jag började redan i morse när jag stack ut på en härlig powerwalk med kompisen Linda runt Ulriksdals slott utanför Stockholm. (Det är min bästa träning alltid, både kroppen och hjärnan blir på bra humör efter en snabb walk and talk! Och i dag dessutom med en avslutande blom-bonanza på handelsträdgården!)

IMG_1417

Snyggt tulpantips fick jag på Ulriksdals handelsträdgård. En tulpan i en massa olika vaser blir snyggt på bordet.

Promenader är för övrigt ett av tipsen i boken (men det kunde jag redan), och i morgon ska jag testa ett annat: att borsta tänderna med fel hand. Det ska tydligen ge en tjockare hjärnbark och tjockare förbindelse mellan hjärnhalvorna.

På tisdag ska jag testa att använda datormusen med fel hand hela dan. På det viset tränar jag upp motoriken i den svaga handen samtidigt som hjärnan får en utmaning som gör att den skapar nya nervcellskontakter och nya nervbanor.

Visst låter det häftigt? Jag tror stenhårt på hjärnträningen och därför blir det här inlägget lite kort eftersom jag måste gå och lägga mig nu. Att lägga sig en timme tidigare vet vi ju skapar bra förutsättningar för hjärnan att vakna pigg och alert.

Så god natt folks!

IMG_1415


topphalsa_bild_hemsidan

TRÄNINGSRESA TILL LA PARED, FUERTEVENTURA 2020!

När: 12-19 april 2020 & 13-20 april 2020
Var: La Pared – powered by Playitas,
La Pared, Fuerteventura
Pris: 11 998:-/person (enkelrumstillägg 2000:-)
Ingår: Flyg tur/retur från Stockholm eller Göteborg
+ Boende i dubbelrum med helpension + Transfer samt mat på flyget + All träning enligt program

LÄS MER OCH BOKA HÄR!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..

Jag tränar efter forskningen – och mår som en prinsessa!

IMG_1278

Det viner ute och glaset till den inglasade balkongen skallrar lite. Stormen Ciara har inte intagit Stockholm, men det blåser ändå rejält och SMHI har visst gått ut med klass 1-varning.

Jag har precis kommit hem från Vemdalen när jag för första gången sedan slutet av 80-talet (typ) satt min fot.

Jag fick en fjällhelg tillsammans med några av mina vänner i julklapp av min man, och jag landar nu hemma i lägenheten med träningsvärk i ljumskarna och med nya skrattrynkor runt ögonen.

Så härligt!

IMG_1298

Jobbar på skrattrynkorna!

Både skratt och träningsvärk – finns det någon bättre kombo? Jag tror faktiskt inte det.

Att dessutom träna utomhus – det blev en härlig dagstur på längdskidor i lördags, men söndagens skidplaner blåste bort – har enligt forskare en mängd fördelar.

Nivåerna av stresshormonerna sjunker.

Du kan sänka ditt blodtryck.

Du sover bättre efter att ha tränat utomhus.

Du känner dig piggare.

Dessutom får du en effektivare träning när du tränar på ojämnt underlag. Kroppen får jobba med små muskler och du utmanar balansen vilket faktiskt gör att skelettet stärks.

Och är det något som jag behöver göra är att träna min balans! Den skadades något av ingreppen i hjärnan vid operationen av min hjärntumör, och jag utmanar mig ständigt när jag både går i trappor och åker längdskidor.

A30C85CB-5BD5-4135-9101-54D263A24C58

Med coachen tillika mannen känner jag mig trygg!

Tidigare skämdes jag lite när jag inte vågade åka nerför en backe. Herregud, jag har ju åkt slalom utan problem i många år, varför fega ur bara för att jag längdskidor på mig?! Men det handlar inte om vad jag kunnat göra innan hjärnoperationen så jag bestämde mig för att inte bry mig om att vara ledsen över de nya förutsättningarna.

Det är som det är, och jag tänker att jag tränar på balansen (och mitt dåliga knä) och jobbar på mitt mod. Och vågar jag inte åka nedför backen så tar jag bara av mig skidorna och går istället. Det är min träning, min tid – och då tränar jag som jag vill.

ToppHälsa gjorde för några år sedan en intervju med forskaren Ida Schoultz, vid Örebros universitet. Hon hade tillsammans en annan forskare gjort en studie på äldre orienterare som tränat utomhus i nästan hela sitt liv. Det visade sig att den gruppen hade mindre problem med depressioner, magbesvär och kände sig mera välmående än andra jämnåriga.

Det finns också studier som visar att vi tar i hårdare och känner oss starkare när vi kör utomhus och dessutom blir den mentala tillfredställelsen högre.

Och visst var det så den här helgen också.

När vi kom hem efter en hel dag på skidor, satte oss i mysbyxor i soffan och pratade om dagen så kände jag hur lyckoendorfinerna hade party i hjärnan. Och med tanke på hur glad jag fortfarande känner mig antar jag att den värsta (och bästa!) efterfesten fortfarande pågår uppe i min hjärna. Tack för det!

IMG_1202

Mys i soffan med party i hjärnan!

PS. Vill du också få lyckoendorfinparty i hjärnan? Följ på vårt skidläger i Tällberg i helgen, det finns några platser kvar! Och ja, det är snöbrist men snökanonerna jobbar i närheten!


Topphalsa.se_header

SKIDHELG I TÄLLBERG 2020

När: 14-16 februari 2020
Var: Villa Långbers i Tällberg
Pris: 4 395 inkl moms. Enkelrumstillägg tillkommer på 300 kr

Allt detta ingår:
– Boende del i dubbelrum
– Frukost, lunch, mellanmål & middag
– Alla aktiviter i programmet

LÄS MER OCH BOKA HÄR!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..

Vitaminet som ska göra mig glad igen!

IMG_1037

Här står jag och boostar hälsan i solen!

I dag var det äntligen dags att få lite solskensvitamin! Som jag har längtat under de här mörka och dimmiga veckorna. Åtminstone i Stockholm har vädret haft något extremt grått över sig. Ingen snö som lyst upp, bara en tjock dimma av olika gråskalor som till och med fått mig (som oftast brukar vara glad) nedstämd. Eller rättare sagt grinig, om ni frågar vissa somliga i min familj.

Men i dag var det äntligen sol – och på powerwalken passade jag på att njuta av solen så mycket jag bara kunde! Man kan säga att jag lapade D-vitamin för varje steg jag gick med ansiktet upp mot himlen, och jag kände hur den där griniga Pam blev glad igen.

IMG_1057

Glad igen!

Ja, det är alltså D-vitamin som ibland kallas för solskensvitamin eftersom det är solen som ger oss 90 procent av vitaminet. Visste ni att förresten att D-vitamin har stor påverkan på vår hälsa? Ja, det visste ni förstås. Och jag tänker att det inte är så konstigt att vi blir deppade, trötta och hängiga en sån här snöfri vinter. Men det handlar inte bara om att det är mörkt när vi vaknar och mörkt när vi går hem från jobbet – det är också låga nivåer av D-vitamin i kroppen som spökar.

Jag läste en finsk studie för en tid sedan som fastslog att kvinnor med låga nivåer av D-vitamin i kroppen hade dubbelt så stor risk att drabbas av depression jämfört med andra. Kroppen behöver det här vitaminet för att skapa energi och är det tomt i depåerna kommer tröttheten och tomheten som ett brev på posten.

Tur då att jag några träningsresor under solen inbokade i vår!

Redan i mitten av mars bär det av till Egypten, och även om det bara är en vecka kommer kroppen längtansfullt att öppna upp sig för solens D-vitaminstrålar. En kvart om dagen i solen räcker för att det ska skapas balans och boosta hälsan.

En och en halv månad till avfärd – framtill dess får jag utnyttja varenda solglimt jag kan få för att familjen inte ska kicka ut mig, haha.


Egypten

TRÄNINGSRESA TILL EGYPTEN 2020!

När: 11-18 mars 2020 (Göteborg) 13–20 mars 2020 (Stockholm)
Var: Aqua Vista, Hurghada, Egypten
Pris: 11 498 kr (Enkelrumstillägg tillkommer)

Avgångar: Stockholm, Göteborg
Ingår: Flyg tur retur (+ flygskatt & visum), Boende del i dubbelrum, All inclusive, Transfer och mat på flyget, All träning enligt program

LÄS MER OCH BOKA HÄR!


IMG_1077

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..