Vi kan inte leva utan vatten. Vatten är livsviktigt för kroppen och hjärnans funktion. Vatten håller oss levande! De flesta människor kan hantera milda mängder uttorkning enligt specialistläkaren Dana S. Enklare. Kroppen reglerar själv vätskebalansen genom olika sätt som till exempel minimera produktionen urin.

young woman drinking with waterglass

Dr Enklare är noga med att påpeka att det är skillnad mellom att ha lite vätskebrist samt vara klinisk uttorkad.

”Uttorkning sker huvudsakligen genom sjukdomar såsom feber, diarré och kräkningar där överflödig vätska försvinner och inte ersätts eller i en sportsituation där överdriven svettning inte byts ut”


Så hur mycket vatten behöver du? Och hur är den gamla standby regeln om att dricka 1,5 liter per dag? Dr Enklare säger följande:

Det finns egentligen ingen ”optimal mängd” vatten.  Vädret, din kost och motion är faktorer som påverkar hur mycket vatten din kropp behöver. Vissa dagar behöver du mer vätska, och andra dagar mindre”


Kroppen får i sig vatten igenom olika dryckor som mjölk, smoothies och juice. Koffeinhaltiga drycker, såsom te, kaffe och energidrycker medräknas också. Att äta livsmedel som innehåller vatten som bland annat tomater, gurka, vattenmelon och apelsiner är också ett bra sätt att undvika vätskebrist på.

När behöver din kropp en vätskepåfyllning? Här är sju tecken som du kan vara lite uppmärksam på:


1) Törstig
Det kan tyckas självklart, men hur torr din mun är och hur törstig du känner dig säger en del om hur uttorkad din kropp är/börjar bli.


2) Bakfull
Har du druckit alkohol behöver din kropp extra mycket vatten. Du bör dricka ca 1 liter mer än vad du brukar göra. Dricker du alkohol en kväll kan det vara bra att dricka ett glas vatten mellan varje vinglas.

3) Yrsel
Om du känner dig yr kan du bli uttorkad. Är du mitt i en fysisk aktivitet kan det vara bra att avbryta, dricka vatten och vila.


4) Mörk urin
Koncentrerad urin är ett tydlig tecken på att du är uttorkad. Det innebär att din urin har mer avfall i den. Urinfärgen bör vara ljusgul.


5) Trötthet
Om du känner dig väldigt trött kan vätskebrist var en anleding. Drick vatten! Vårt blod och kroppsvätskor består mestadels av vatten. Om du är extremt uttorkad får ditt hjärta pumpa hårdare för att transportera blod i hela kroppen. Detta resulterar till intensiv trötthet.

6) Dålig koncentration
Uttorkning kan ofta försämra din förmåga att fokusera på en viss uppgift. Genom att undvika vätskebrist kommer du att göra underverk för att förbättra din mentala skärpa. I själva verket kan även mild uttorkning ändra ditt humör och energinivåer – så drick vatten!


7) Förstoppning
Vätskebrist påverkar din matsmältning. Jo mer vatten du dricker desto bättre kommer du smälta din mat.  Om du är uttorkad påverkas din avföring och du kan få förstoppning. För att förhindra förstoppning behöver du äta rikligt med fibrer samt dricka vatten.

Drick vatten och må bäst!

/Lise

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..