Att leva med sömnproblem är vanligare än vad man tror

image

​Alla som känner mig vet att jag lider av sömnproblem. Det är inget som har plötsligt dykt upp men något som funnits länge, under många år.

Det kommer ​gärna smygande i oktober och stannar ut mars-april. Under alla övriga månader sover jag bättre. Att sova bättre för mig innebär att ibland kunna sova upp till 6 (ibland 7) timmar.

Under denna tiden på året varierar sömnen från mellan 3-5 timmar. Inatt sov jag INGET.

image

Jag kan lägga mig, känna mig trött men hjärnan går ofta i spinn. J​ag kan även ligga och inte tänka på något särskilt. Vaknar jag kan jag bara glömma att somna om. Jag kan vakna mitt i natten och känna mig kreativ och utvilad (ja det låter konstigt kanske) men då kommer alla idéer. Precis som att jag inte har tid att sova…

Jag kan vakna och tänka på koreografi, saker jag vill göra,  skriva om …ja typ allt.

Jag har pratat med läkare om detta och anledningen till att detta slår nu, på denna tiden av året beror en hel del på solen. Min kropp får för lite solljus och detta kan påverka alla människor. Sen är det också stressrelaterat.

Jag har ett lågt (väldigt lågt) D-vitamin värde så jag har dubblat doseringen av den nu. Mitt värde var på 24 och ska helst ligga över 100.

Jag har testat andning, meditation och blivit testad på hur jag kan få ett bra samspel mellan hjärtat och hjärnan. ​På dessa tester har jag topp betyg men det beror på att jag arbetar ofta och aktivt med olika andningstekniker inom yoga och pilates …..men ändå har jag sömnproblem.

​Jag hoppas detta blir bättre med tiden. Att inte sova gott påverkar mer än vad man tror.

Med tanke på att jag sov 4,5 timme natt till igår, inget natt till idag hoppas jag att jag idag får sovit bättre.

Drabbas du av sömnproblem kan du läsa om Insomnia här. Många fler än vad vi tror lider av samma som mig.

Kärlek från mig,
Lise

    1. Ja verkligen …funkar en dag eller så men sen blir man så trött och okoncentrerad!:(

  1. Elin skriver:

    Hej!

    lider med dig, har också insomnia i peridor men vad som hjälp mig (och många andra) att slappna och få kropp och knopp att gå ner i varv är magnesium. testat det? Jag tar 500mg magnesiumcitrat varje kväll. tror alla i detta stressade samhälle behöver extra magsium. kram Elin

    1. Hej och TACK för tipset. Jag har inte tetstat detta men detta skall jag genast börja med. Magnesium är så bra för så mycket men detta skall jag verkligen testa.
      Ja, det är jobbigt när sömnbrist drabbar en och det är så lätt för så många att säga ”men det är bara att lägga sig, blunda och somna” men det har väl du också hört förut?
      Tusen tack för tipset!
      Stor kram!

  2. Känner igen mig mycket i det du beskriver. Vet hur det är, har samma problem. Kram/Malin

    1. Tack!
      Ja det är himla frustrerande! Inatt sov jag drygt 2 timmar så det är inte många timmar de senaste 3 dygnen.

      Fick lite tips som jag kommer dela med mig på bloggen. Kanske dessa kan hjälpa dig också?!
      Kram Lise 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..