backpain

Jag tränar ofta människor som har ont, eller har haft smärta under en längre tid och som är rädda för att smärtan skall komma tillbaka eller bli värre. Jag har full respekt för detta och varit där själv.

Skall du träna när du har ont i ryggen?

Detta är ju självklart individuellt (det finns många anledningar till varför du har ont) och jag tycker ju definitivt du skall få råd av en läkare innan du börjar mixa ihop egna träningsprogram (fast hur stor är sannolikheten att du börjar med detta när smärtan ligger på 8 på en skala 1-10?).

Mina läkare sa så här (och de hade rätt): DU MÅSTE TRÄNA, LISE; annars blir det bara värre! Bit ihop och ta dina smärtstillande men .. TRÄNA!

När mina läkare sa ordet ”träna” var det INTE att springa maraton, köra marklyft eller börja med crossfit. Det mina läkare menade var rätta övningar för ryggen. De menade rehabträning.

 

Jag stoppade i mig smärtstillande, åkte iväg till gymmet, rullade lite fram och tillbaka på denna bollen, grät ibland under tiden och ville bara därifrån MEN jag gjorde det!

Och vad hände? Jo det blev bättre! Inte på en gång men efter några veckor kände jag redan skillnad. Det tog ÅR innan jag var mer eller mindre helt återställd men jag gjorde som dem sa och nu är jag smärtfri!

Rör på dig ifall du har ont i ryggen, den vill oftast ha lite rörlighet men då av rätt sort! I ett tidigare blogginlägg har jag skrivit om mina 5 rehabövningar som hjälpte mig!

 

Ta kontakt med en sjukgymnast som kan rygg och be om hjälp eller kontakta en personlig tränare som har erfarenheter av ryggar.

Ha tålamod och du kommer bli bättre!

 

Va rädd om dig!

Kärlek från mig,

Lise

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..