vitaminD7
Har vi svenskar brist på D-vitamin? Blir du lyckligare och piggare av det? Hur kan du öka dina värden och vad finns det för fördelar? Forskning kring D-vitmanier görs hela tiden och nya rapporter kommer fram med intressant information.

Vad sker vid brist på D-vitamin?

– Brist på D-vitamin är inblandad i en mängd sjukdomar, forskningen hittar hela tiden nya samband. Tidiga symptom på brist av D-vitamin kan vara trötthet, smärtor i händer, armar, fötter och ryggslut.

– Vid brist finns ökad risk för autoimmuna sjukdomar, se inflammationer. Bristan kan även leda till förkylning, influensa, retlighet, depression, psykoser, benskörhet, led- och muskelvärk (fibromyalgi), hudsjukdomar (psoriasis), fetma (bukfetma), diabetes, hjärtoch kärlsjukdomar, blodproppar, dålig aptit, lever- och tarmsjukdomar.

– Stor brist på D-vitamin kan leda till engelska sjukan och uppmjukning av skelettet (rakitis).

– Det forskas på D-vitamin kopplat till sjukdomar, det har visat sig att D-vitaminbrist är överrepresenterade vid sjukdomar som: Alzheimers, Parkinsons sjukdom, MS, barndiabetes, tjocktarmscancer, fetma, autism, utvecklingsstörning, schizofreni, autism och depression.

– Även ökad dödsorsak av ålder, sjukdomar som demens, IBS, Crohns sjukdom, tuberkulos, diabetes typ 2 och cancer kan förvärras av D-vitaminbrist eller har D-vitaminbrist som grund.

Källa: Hälsosidorna.se

Vad sker när kroppen får sin optimala dos av D-vitamin?

– D-vitaminbrist har sammankopplats med vinter- och vårdepressioner och trötthet. Minst fem studier på tillskott av D-vitamin har demonstrerat förbättrat humör.

– Tre nya studier visar tecken till minskad fettmängd, minskat bukfett respektive bättre midja/höftkvot med tillskott av D-vitamin.

– En sammanställning av alla studier som jämfört tillskott av D-vitamin med placebo visar något mycket ovanligt: De som fått D-vitamin levde längre liv!

– Att D-vitamin är viktigt för skelettet är välkänt sedan länge, det är därför alla småbarn rekommenderas tillskott med D-droppar.

– D-vitamin har i många studier testats (tillsammans med kalcium) för att stärka skelettet även hos vuxna och motverka benskörhet. Det har bevisats ge starkare ben, minskad risk för benbrott och minskad risk för fall.

– D-vitamin påverkar immunförsvarets celler, de vita blodkropparna.

Sammanfattningsvis är tillräckligt med D-vitamin viktigt för hälsan. Det verkar bland annat kunna stärka skelettet, cancerskyddet, humöret och immunförsvaret.

Så kan du öka ditt värde av D-vitamin:

– Sola, synas i stark sol 15-30 min

– Ät fet fisk

– Äta ägg

– Drick lättmjölk eller ät margarin med tillsatt D-vitamin 

– Kosttillskott

 

Lev väl!

/Lise

 

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..