Funktionell styrka

Det har gått mot rätt håll inom träningbranschen. Fler och fler upptäcker fördelerna med funktionell träning. Jag har själv fått lära mig att använda kroppen som ett verktyg. Jag fokuserar mycket på rörelsemönstret och hur vi kan stärka och förbereda kroppen inför en grå och vanlig vardag – på ett smärtfritt sätt. Först nu, efter många år, inser jag vikten av att leva utan smärta. Jag tränar styrka, rörlighet, balans och koordination för att klara av belastningar inom vardagen och aldrig har min kropp varit så stärk som idag.

Men vart börjar man?

Många träningscenter och gym har nu satsat på gruppträningspass som baseras på funktionell träning. Visst är det viktigt med teknik här som i vilken annan typ av sport/träning.

Jag brukar säga att Pilates är funktionell träning där du tränar allt förutom konditionen. Pilates var för många år sedan förknippad med ”tant gympa” och något man inte blev så svettig av. Âr det svett du vill ha kan du köra konditon eller intervall träning. Funktionell träning där du fokuserar på stykra kommer ge dig en kontakt med muskeln (förutsatt att du arbetar med korrekt teknik) som kommer göra dig stärk (tro mig du kan även bli svettig här)!

Allt handlar väl om vad du vill få ur din träning. Vad är fokus och målet med just din träning, dina övningar och ditt program? Du kanske inte behöver uppnå alla mål i ett och samma pass eller i en och samma övning? Ge dina muskler en möjlighet att skapa kontakt och utgå från deras förutsättningar.

Se dina muskler som små barn. Du har över 700 sådana och alla kräver sitt. De har alla olika behov, olika arbetsuppgifter under en dag/liv och kanske inte vill utföra exakt samma övning varje gång du är och tränar. De behöver en förändring ibland precis som du behöver i ditt liv för att utvecklas.

Jag vill tipsa om några bra sajter där du kan få massa inspiration till övningar och annat inom träning.

Din Träning ger dig otroligt många tips på övningar samt låter dig skapa träningsprogram som du kan skriva ut och ha med dig till gymmet. Här finns det många bra övningar där du använder din kropp som ett redskap.

Styrkeprogrammet ger dig över 700 övningar av alla slag, Här finner du även videos på hur du tränar i vissa maskiner.

Bli inspirerad och våga dig in på nya övningar och spår inom din träning.

Leave your comfort zone sometimes!

/Lise

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..