last ned

Jag arbetar mycket med balansträning. Tränar du aktivt de inre stabiliseringsmusklerna så har du säkert en bra balans. Hur bra är din balans och vad kan du göra för att förbättra den?

Skall du gå på skidor, åka skridskor eller kliva ombord på en båt behöver du balans. Även om du har bra balans behöver den inte alltid vara på topp och andra omständigheter kan också påverka den såklart. Har du sovit dårligt, stressat mycket kan detta självklart utmana din balans. Balansträning kräver koncentration och du kanske inte vill ha någon som springer fram och tillbaka framför dig under tiden du tränar/testar balansen.

Du behöver hålla fokus och vara koncentrerad. Det som mina kunder alltid säger är att det är utmanande att träna balans men också otroligt kul! Man är inne i någon typ av ”bubbla” där inget annat registreras. Det kan även uppfattas som lite meditation vilket jag tror de flesta av oss behöver.

Under tiden du tränar balansen är det otroligt mycket som sker på insidan av din kropp. Du har 150 muskler som har något med din ryggrad att göra och de flesta av dessa arbetar för fullt under tiden du tränar.

TESTA DIN BALANS

Här är tre övningar du kan göra för att testa din balans:

  • Stå med fötterna ihop (så nära att de rör varandra), armarna i kors över bröstet och stäng sedan ögonen. Även om det är normalt att svaja lite bör du kunna stå i 60 sekunder utan att röra fötterna. Placera en fot framför den andra och blunda. Du bör kunna stå i minst 40 sekunder på båda sidor.
  • Stå på ett ben. För dig under 60 år: bör du kunna hålla balansen i ca 30 sekunder med ögonen öppna och i ca 20 sekunder med slutna ögon. För dig över 60 år: 20 sekunder med ögonen öppna, 10 sekunder med slutna ögon.
  • Trädet på tårna: Stå på ett ben med händerna på höfterna och placera den andra foten mot insidan av ditt knä (stående benet). Lyft hälen från golvet och se hur länge du kan hålla balansen (du bör kunna göra detta i 25 sekunder).

Här är några övningar du kan göra för att träna upp en bättre balans.

TRÄNA UPP DIN BALANS

BALANSKUDDE

CushionShoeFront500

Stå på en balanskudde och gör knäböj, rotera med överkroppen eller skapa andra rörelse med överkroppen som utmanar balansen. Lyft ett ben eller stå på båda. Lek dig fram!

BOSU BOLL

100194814_web

Ställ dig på en Bosu boll och gör knäböj. Tycker du att denna övningen är svår (se bild ovan) kan du börja med att vända på Bosu bollen.

PILATS BOLL

SingleLegLift1

 

Sitt på en pilates boll och lyft ett och ett ben från golvet. Är denna svår till att börja med kan det hjälpa att hålla händerna på bollen. Vill du göra den svårare kan du lyfta armarna eller försöka att lyfta båda benen från golvet.

Lycka till och glöm inte ha kul!

/Lise

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..