mål

Nya löften skall sättas inför 2016. Vi skall lova oss själva en massa saker, sätta höga mål och sedan gråta floder över att vi inte når alla. Vi kommer befinna oss i några olika ”tillstånd” under kommande år.

 

VINTERN

sport

Början är alltid bäst! Vi är laddade, energin är på plats och våra mål är definierade. Vi har oftast flera mål, (ibland lite väl många kanske?!) och vi har raderat alla misslyckanden från 2015! Inget kan stoppa oss nu.

Vi har passerat det gröna ljuset och är på väg. Vägen känns bra, det rullar på och vi känner att vi är starka, starka nog för att möta vilka motgångar som helst. Det känns så himla bra!

Vi stöter sedan på något vi INTE har tid med. Ett virus eller en lättare förkylning hamnar innanför kroppen. Detta är inget vi har beställt så vi ställer oss frågan ”why me?!”, och ”why now?!” Vi var ju äntligen på gång ju!

Energi och motivation finns just nu längst ner på listan.

VÅREN

images

Kroppen frisknar till men vart tog energin vägen? Nu börjar vi se fördelar med att vara sjuk; vi har fått chillat lite och slappnat av. Under tiden vi var sjuk kom vi lite bort från våra mål (vi hade ju inte så mycket till val) och vi kört lite vilse. 

Vi känner press och stress. Vi hamnar i ett förhandlingsläge och bestämmer oss för en nedskärning inom avdelningen ”mål”. Samtidigt som vi gör en nedskärning föds också känslan som kallas ”misslyckande”. Den känslan är stark och dominerar och kan lätt äta upp din motivation.

SOMMAREN

images (2)

Denna tiden på året fylls av bad, semester, sol och ger oss energi. Vi åker på semester, njuter av vänner och familj. Vi kan med dessa sommarveckor lättare lägga misslyckanden bakom oss. Vi vågar leva mer i nuet och låter inte press överta vår vardag.

Vi tänker inte lika mycket på våra mål nu.

HÖST

images (1)

Semestern är slut, men vi fått massa energi från ledighet, resor och trevliga upplevelser. Vardagen kommer långsamt tillbaka. Vi kommer på dessa mål vi satte men som vi kanske inte kom helt i mål med. Vi bestämmer oss för att ändra riktning och köra mot målen (igen). Däremot blir vi lite pressade på att vi ej har all denna tid vi hade behövt.

Det är lätt att hamna i en rondell, att man bara kör runt och runt och inte kommer nån vart. Man varit på för många villovägar under månaderna som gått och svårt att hitta tillbaka till rätt väg.

VINTER

images (5)

Kylan tar över och mörkret sänker sig. När du är färdig med din arbetsdag har solen redan gått ner för flera timmar sedan. Vart tog tiden vägen? Motivationen har igen hamnat längst ner på listan. Dagarna är korta och tiden finns ej.

Julstress tar över. Nyår skall planeras. Nu är man i ett läge (igen) där tid ej finns. Men vi vet en sak, året är snart slut och ett nytt är runt hörnet. Då skall det planeras lite bättre och vi skall få till det!

och nu är vi här igen – tillbaka på ruta ett!

images (6)

Sätt mål som är viktiga för dig. Målen skall vara möjligt att nå. Ha några kortsiktiga mål och några långsiktiga. Ha flera delmål.

Det kan ta ca 21 dagar för kroppen att hitta in i nya vanor. Ha tålamod! Allt behöver inte göras inom en vecka.

Skriv ner målen och skapa små checklistor. Sätt ett kryss vid det du gjort – då ger du positiva signaler till hjärnan.

Allt du gör räknas – även om det är små saker. Det handlar om att ändra livsstil.

Visualisera och jobba med bilder. Se saker framför dig. Då talar du om för hjärnan att det är möjligt.

famous-motivational-quotes_16709-1

images (7)

Ha kul under resan!

/Lise

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..