workout-motivation-hacks

Är du ute efter att göra dina cardiopass eller ditt styrkepass på gymmet som en del av din dagliga rutin? De flesta motionärer vill svettas mer, träna oftare men saknar motivationen för att komma igång. Många av oss skulle vilja vara den som säger ”visst vi kan ta en lunch idag men jag skall bara hinna träna innan”.

Forskare säger att det tar 21 dagar för en människa att anpassa sig till en ny vana men vad gör man den 29:e dagen när det blåser storm ute, regnar och du är känner dig för trött för att springa eller ta dig till gymmet?

Ge dig själv en belöning

rewards

Visst kan en del människor motiveras av ”en bätter hälsa” eller ”en sund livsstil” men inte alla attraheras på samma sätt av just de orden. Vad med en tidning, en good smoothie eller ett biobesök? Forskare säger att en belöning kan få din hjärna att göra en koppling slik att det blir lättare för dig att göra det du önskar göra till en vana.

En yttre belöning är så kraftfull att din hjärna kan använda denna på det vis att den gör en koppling till beteendet slit att det blir värt besväret

Skriv ett kontrakt

kontrakt

Vi kan ge löften till oss själva varje dag men forskning säger att vi är mer noga med att följa upp löften vi gör framför vänner. Du kan skapa ett kontrakt som säger att du måste betala din kompis 100 kr om du skippar ditt nästa träningspass.

Jag lovar att utföra minst 2 pass i veckan under de 12 närmaste veckorna. Om jag inte utför dessa pass kommer jag betala en form av straff till min vän …

Oavsätt vad straffet är kommer känslan av att behöva erkänna inför vänner att du ej höll ditt ord kännas mer än själva straffet du utför. Det blir en typ av dubbel bestraffning, men det visar sig fungera.

Positivt tänkande

psotitiv

Att tänka positivt kan låta lite enklare än vad det är ibland. Visst skulle vi alla vilja tänka positivt men ibland är det lite svårare och då får du tvinga dig lite att göra detta. Börja med att tänka hur skönt det skall bli att komma ut i solen, hur gott det kommer kännas om några timmar.

Efter att du föreställt dig alla hinder är det enklare för dig att gå igenom detaljerna samt skapa en plan för hur du skall övervinna dessa samt nå dit du vill

Få betalt

paid

Det kanske kan vara bra att använda kontanter? En undersökning utfördes i USA där några i gruppen fick $ 100 för att gå till gymmet. Gruppen av människor som fick betald tränade oftare.

Money talks and bullshit walks

Har du inga vänner som önskar betala dig $ 100 för att du går till gymmet kan du testa appen PACT. Den betalar dig för att träna och tar betald ifall du inte tränar! Så här blir du lite illa tvungen!

Oavsett vilken metod du använder är det viktigt att den fungerar för dig. Om inte meningen ”skaffa dig en sundare livsstil” hjälper dig är det helt OK för att vi alla är olika. Det som är viktigt är att metoden passar DIG och att det får dig på vägen åt rätt håll – ditt mål.

Lycka till!

/Lise

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..