Lise Korsedahl
I min roll som personlig tränare får jag dagligen många frågor. Man skall aldrig skämmas över att fråga sin PT om något och ingen fråga är dum nog! Frågar man inte får man ju hellre inget veta, eller hur?!

Innan jag påbörjar själv träningen med mina kunder sitter jag alltid ner (minst en timme) och pratar med dem. Ju mer information jag har, ju lättare blir det för mig att anpassa träningen och kosten för mina kunder efter mina kunders mål och behov. Det är viktigt att de får resultat och når sina mål men jag kan aldrig utföra ett och samma upplägg på flera kunder.

64441_10152712590290468_2007763836_n (1)

Individuell träning

Träning tillsammans med en personlig tränare är individuell träning. Den skall anpassas din kropp så väl som din livsstil. Det är viktigt för mig att veta hur mina kunders vardag ser ut, vad de arbetar med och hur deras privat liv ser ut.

Kräver deras jobb mycket lyft eller är det mycket sittastillande arbete? Kan de äta middag/lunch vid normala tider eller arbetar de skift och nätter ibland? Är det mycket stress i deras vardag som kommer att påverka deras kroppar och deras sömn?

Hur deras vardag ser ut påverkar också detas hälsa och därför får jag ofta många olika typer av frågor.

Jag har därför valt att sammanställa några av de vanligaste frågorna jag får:

Vad är skillnaden och likheterna mellan Pilates och Yoga?

Yogan har sitt ursprung från Indien. Träninsformen (det finns många olika typer av Yoga) kan upplevas som en mer meditativ träningsform än Pilates. I Yoga är kroppen ofta i en statisk position under några andetag. Pilates är mer en fysisk träningsform där din kropp sällan är statisk men där det går ut på att utföra rörelser långsamt i takt med andning men där du arbetar med ett flöde och med kontroll (som är några av pilates principerna).

I Yoga andas du in- och ut igenom näsan (andningen är längre ner i magen) och i pilates andas du in- och ut igenom munnen (andningen sker i bröstkorgen).

Pilates är inte något ord som betyder något men ett namn på en person som grundade koncepet och rörelseformen.

Båda träningsformerna har en Bodymind effekt på det vis att i Yoga använder du andningen till att komma mer in en mer meditativt nivå medan i Pilates är du så koncentrerad (koncentration ingår också som en av principerna inom Pilates) att du med automatik kopplar bort allt och annat och du fokuserar enfast på dina rörelser.

En kombination av dessa två träningsformer är perfekt för dig som vill bli starkare, rörligare, minska stress, sova bättre och få en bättre hållning.

Lise Korsedahl

Skall jag träna ifall jag har ont i ryggen?

Ja, din rygg behöver röra sig och det är oftas för mycket sittastillande som gör att vi får ont i ryggen (mestadels i ländryggen). Din rygg vill vara i rörelse men sedan finns det också viktiga saker att tänka på när du har ont i ryggen och smärtan begränsar dig och din vardag.

Tänk hus! Hur står ditt hus stadigt och välutrustad inför en krafig storm? Jo, på en stark grundmur. Kroppens grundmur är din ryggrad och utan den kan du varken sitta, stå eller gå. Du kanske behöver träna upp de inre musklerna samt tänka på hur du sitter och står i din vardag?

När smärtan hugger till är det kanske inte en massa träningspass du tänker på men däremot är det bra att fundera på hur du skall göra i framtiden för att starka din inre core och kanske skapa bättre förutsättningar för din kropp?

Här är några övningar du kan göra när du får ont och som fungerar lika bra som smärtstillande. Vi människor har en förmåga att bli lite ”rädda” när smärtan kommer och det kan tyvärr då vara lätt att lägga sig ner och vila tills den gått över (vilket tyvärr inte hjälper).

Vad skall jag träna i?

Träna i något som är bekvämt. I Yoga och Pilates behöver du bara sköna byxor/tights, en träningstopp och ….inga skor! Du tränar barfotad (så slipper du tänka på skor).

Tycker du om att springa är det viktigt med bra skor! Samma gäller om du skall gymma eller gå promenader. Se till att du investerar i ett par bra skor som passar ditt ändamål.

Vi bor i Norden och här klär vi oss i helt vanliga träningskläder på gym. Tränar du på ett gym i Rio kan du nog stöta på de som kommer in och tränar i endast i en sportbh och ett par hotpants men här hemma får du komma precis som du är! Du är där för att träna, det skall vara bekvämt och du skall må bra!

Vågar jag äta?

Din kropp behöver mat, energi och näring! Du skall inte leva på salladsblad och en gurka om du behöver energi till att träna. Jag fick skicka hem en kund ett par veckor sedan då jag märkte att han hade ingen energi i kroppen alls! Jag frågade vad han åt och han hade knappt fått i sig en enda kolhydrat under dagen.

Han hade ju inget att gå på och då orkarde inte kroppen utför något hellre.

Våga ät och besök Jill Holmströms blogg! Den är fantastisk och du slipper bli så fixerad vid kalorier. Lär dig äta gott och nyttigt och JA det finns massor du kan äta samt unna dig förutom salladsblad och olika frön (du är ingen fågel men en människa)!

Tänk lite som en bil. En bil behöver drivmedel för att kunna köra en sträcka och din kropp behöver energi för att orka prestera.

Kan jag träna efter Youtube videos?

Visst kan du träna efter videos som finns online samt hämta program och få massor av träningstips på nätet men kom ihåg att alla övningar är inte anpassade för din kropp. Är du osäker om vad din kropp behöver (speciellt viktigt ifall du har en skada) är det kanske bra att ha en konsultation med en expert först. Jag spelar själv in Pilates filmer åt PilatesNu.se men kanske inte alla övningar passar dig och din kropp.

Va rädd om din kropp och lyssna efter signalerna. Får du ont varje gång du kör marklyft så kanske du skall välja en annan övning eller ta reda på varför du får ont. Du kanske gör fel i övningen och behöver bara justera några tekniken eller så kanske du har en för svaga inre core som gör att din rygg inte håller igenom övningen.

Våga fråga en kunnig person på ditt gym.

Är jag för gammal för att börja nu?

Jag träffar oftast människor som har skadat sig. När skadan har uppstått kan många tro att det är för sent. Det är inte för sent! Rehab är för mig inget ”roligt och upphetsande ord” så därför ser jag mer på rehab träning som kärlek för kroppen.

Tränar du rätt och följer de råd som du fått kommer du troligtvis märka att inom kort kommer smärtan att avta och du återhämtar dig snabbare. Detta kommer öka din livskvalité och du blir en gladare och lyckligare människa.

Jag var ju 2 år från 40 när jag skadade min rygg. Jag har haft kunder med värre skador än mina som varit över 70 och blivit bättre så NEJ det är inte för sent!

Vi kanske hade fått snabbare resultat om vi var 20 år men vi är ju inte i graven ännu och har många år kvar.

Det som kräver något av dig kommer ge dig något!

Kom ihåg att inga frågor är dumma frågor. Är det något du har på hjärtat är det bara att fråga mig eller den du vill 🙂

Ha en underbar kväll!

Kärlek från Lise

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Sara skriver:

    Ha, ha jaa Oslo kanske vore nåt… har aldrig varit där!

  2. Sara skriver:

    Önskar att jag bodde närmare… Du ska inte flytta till mariestad 😉

    1. Awwww gullig du! hihi.. om vi skall göra det mer rättvist kan du bo lite i Oslo också så kan vi pendla?? 😉

  3. Hanna skriver:

    Det är alltid så lärorikt att kika in hos dig! 😀 Kram <3

    1. Men TACK fina du ❤ Människor som du Hanna inspirerar mig!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..