Varje dag skall vi prestera i något. Vi skall leva upp till vad människor i vår närhet förväntar sig av oss samt leva upp till olika krav. Kraven är ofta höga och vi är sällan 100% nöjda. Vem ställer dessa krav och hur kommer det sig att vi aldrig känner oss nöjda?

IMG_20160305_185614

Att ställa krav kan självklart vara bra. Vi växer som människor och vi utvecklas men ibland kan kraven ta lite överhand.

Jag ser det ofta (dagligen) inom träning. Det fokuseras alldeles för mycket på att prestera samt se ut på ett visst sätt.

Hitta känslan

Vi glömmer det väsentliga – känslan!

Fokusera mer på känslan och dela kroppen i två olika enheter när du tränar. Hjärnan behövs inte så mycket under ditt pass. Din kropp (dina muskler) pratar ett annat språk som hjärnan inte alltid förstår.

Jag brukar säga till mina medlemmar och PT-kunder att kroppen kan delas vid halsen. Våga fokusera på det som finns nedanför halsen och låt hjärnan få en liten ”microsemester” under tiden.

Igår var jag och tränade tillsammans med min underbara kompis Jannicke (som jag känt i 41 år!!). Hon hade med sin son Mathias och vi hade så kul! Alltid (och jag menar ALLTID) efter att jag avslutar mina träningspass ser jag till att leka loss lite.

20160305_152717-01

Mathias, min kompis Jannickes son. Så himla kul att träna tillsammans med dessa glada människor igår!

20160305_151142

Här ser det ut som jag har otroligt tråkigt – men det har jag inte… råkar bara ha en ”vad sysslar jag med blick” HAHA

IMG_20160302_221645

Jag är 46 år men drar fram barnet i mig. Jag slår hjul, står på händer, rullar runt på bollar och bara skrattar.

Jag avslutar mina träningspass med glädje och skratt. Det är det jag vill minnas från min träning. Jag för ingen träningsdagbok men fokuserar på att hitta känslan!

Känslan måste existera, den skall kännas och vara levande och ta mig till att jag fortsätta träna! Då kommer ju resultaten ändå, eller hur?

20160302_121355-01-02

Under tiden jag och Silje står här och skrattar så händer det saker på insidan!

IMG_20160302_221930

Meditation är bra – här utför jag det på bollen! Tro mig min hjärna jobbar inte under denna övningen (då hade jag ramlat av för länge sedan!)

Hade jag endast fokuserat på antal kilon jag lyfter, hur många minuter jag står i en planka, vad jag väger eller hur jag ser ut hade jag nog lagt av och tappat motivationen för länge sen men tanke på att jag fick verkligen börja om från början i 2008.

Åldern har nog kanske gjort mig klokare men det är mitt ansvar som tränare att vidarebefordra detta till människor jag tränar. 

Jag har tränat alldeles för många människor och vittnat till alldeles för många positiva resultat för att tro något annat.

Ha kul!

Se till att du har kul under tiden du tränar. Fokusera på det som får dig att må bra – då kommer resultaten som brev på posten!

Kärlek från mig,

Lise

 

 

  1. Hanna skriver:

    Tack för tipset. Det var ett väldigt smart sätt att tänka. Kram

    1. Tack 🙂

      Jag va tvungen att tänka så igenom min tid med rehab.
      Kram!:)

  2. Hanna skriver:

    Det här inlägget var bra för mig att läsa. Jag ska snart springa löptest igen efter att ha misslyckats rätt så rejält och det där med att koppla bort hjärnan tänkte jag att jag skulle försöka med. Just nu är den ändå bara full med en massa negativa tankar om att jag inte kan och att jag borde ge upp…. Kram

    1. Åh Hanna.. detta måste du försöka jobba bort! Jag har varit med om det så många gånger. Se nu hjärnan som en egen ”enhet” och dina muskler som drygt 700 starka individer som vill ”fixa detta själv på egen hand”! Det kan låta lite ”komiskt” men jag lovar ett sådan tänk kan förändra en hel del!
      Stor kram och lycka till!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..