High-Protein-Foods

Att få i sig tillräckligt med proteiner är inte det enklaste. Många kunder jag pratar med dagligen vet inte ens i vilka källor de hittar protein.

Många tror det endast finns i kött, fågel och fisk men proteiner finner du i så mycket mer än så. Jill Holmström tar ofta upp detta med proteiner och hennes blogg tycker jag alla bör läsa.

Vill du gå ner i vikt är det bra att öka proteinintaget så att du känner dig mätt under en längre tid. Kroppen mår inte bra av att ha ”kolhydratsparty” varje dag!

Jag räknar inte kalorier under en dag men har verkligen koll på mitt proteinintag (då behöver jag inte oroa mig så mycket för kaloriintaget för att jag kommer ändå hålla mig så mätt så att jag kommer inte orka så mycket ”extra onyttig mat”).

Jag går på periodisk fasta (16:8) då min kropp mår så bra av detta. Huvudvärken som jag slitit med i många år efter alla mediciner för ryggen är bättre och jag känner mig piggare. Jag äter ju då mitt första mål kl 12:00  och det sista kl 20:00 på kvällen.

Dagens lunch

äggmuffins

frukost

Min lunch (första måltid) såg ut som följande idag:

  1. 1 protein drink (börjar alltid med detta medan jag förbereder lunchen)   22 g protein
  2. Äggmuffins 20,5 g protein
  3. Vattenmelon (1/4) 1,2 g protein (15,1 g kolhydrater)
  4. Proteinpannkaka 15 g protein

Här har jag fått i mig 58,7 g proteiner.

Viktnedgång = ökad proteinintag

11052262_f520

Jill Holmström pratar mycket om detta med viktnedgång och ökad proteinintag. Vill du gå ner i vikt så kan du t.o.m öka intaget till 2,5 – 3 gånger din kroppsvikt.

Om du väger 60 kilo skall du ha 180 gram (3 x din kroppsvikt) med proteiner. Då får du kanske se över vad du äter samt ändra några vanor.

Det kan definitivt vara smart att logga sitt intag under ett par dagar. Mina kunder får oftast en chock när de inser hur lite proteiner de får i sig.

Två bra proteinkällor som jag personligen äter dagligen och älskar i alla former och varianter är Keso och Kvarg.

Dessa kan du variera på så många olika sätt och det är definitivt ett bättre alternativ än sötad yoghurt.

Ha en grym (och proteinrik) lördag!

Kärlek från mig,

Lise

 

  1. Hanna skriver:

    Under C9 åt jag inget bröd alls, bara bra kolhydrater och mycket proteiner och fett. Nu när jag äter som vanligt igen (nästan, fortfarande inget bröd) och fokuserar på att äta mycket proteiner till mellanmål mår jag så himla mycket bättre. Proteiner är grejen!

    1. Gott att höra. Det är viktigt med en bra fördelning och kroppen behöver energi i form av fett/kolhydrater. Proteiner ökar muskeltillväxten så därför är det extra viktigt om man tränar dessutom. Vår kropp behöver proteiner och även levern. Man kan äta på så många olika sätt och skall eftersträva att hitta en livsstil som passar en själv.
      Men att kroppen får i sig sin önskade mängd proteiner har endast fördelar med sig.
      Du var duktig under din C9 diet som du valde dessutom att lägga under din semester. Extra stor applåd för den.
      Stor kram 😘

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..