Vardagsmotion är också bra motion!

När tiden inte räcker till åt träningspass – tänk vardagsmotion. I dag var det fullspäckat schema från tidig morgon till nu (23:45). Istället för att försöka stressa in ett träningspass sånna här dagar så tänker jag lite extra på vardagsmotion. Att få in mycket rörelse i vardagen är något jag är bra på – och jag tror stenhårt på att rörelse ger mer rörelse. Vill man komma igång med träning så är alltså vardagsmotion en bra inkörsport. Så kan man ge sig på de tyngre grejerna sen. 😉 

Jag fungerar i alla fall så att om jag håller igång och känner mig aktiv, då har jag lättare att öka på träningen sen. Är jag till exempel redan lite uppe i varv och uppvärmd av en promenad hem efter jobbet så känns ett gympass betydligt mer lockande än om jag åkt bil från jobbet hem till dörren och tagit hissen upp till lägenheten… Här är några av mina knep för att få in mer träning mer i vardagen, och för att lättare få träningen att bli av:

Älska trappor. Om det inte är tolv våningar upp så tycker jag att trappor är ett skitbra alternativ till hissen. När jag har ”klättrat” upp till sjunde våningen, som jag bor på, så är jag uppvärmd för ett styrkepass hemma. Och det går ju att variera trappträningen hur mycket som helst – dubbelsteg, trippelsteg, snabba steg …

På väg-motionera. Varför ta bilen om man kan gå, jogga eller cykla? (”För att det är kallt”, ja, okej. Jag håller med. Men när det blir varmare ute är det hur härligt som helst!!)

Häng upp TRX-band. Mina TRX-band hänger som en prydlig dekoration i dörröppningen mellan hallen och vardagsrummet. Då kommer jag ihåg att jag ska använda dem ibland! Jag har också ett par kettlebells mitt på vardagsrumsgolvet som jag då och då snubblar på och påminns om att svinga runt på dem en stund.

Testa teknikprylar. Alltså, allting blir liiite roligare med rätt teknik. Och då pratar vi prylar. Inte minst armband/klockor som mäter steg, puls, energiförbrukning … Åtminstone blir jag mer motiverad att ge mig själv en spark i baken om klockan påminner mig om att jag inte har rört mig på ett tag.

Bo i träningskläder. Att leva i träningskläder får i alla fall mig att känna mig jäkligt aktiv, sportig och på gång. Skulle helst gå runt i dem hela tiden – alltid redo liksom! Kan man inte gå till jobbet i tights så är ju åtminstone gympaskor en bra grej att dra på så ofta man kan.

Kompisdejt-träna. Eftersom tid ofta är en bristvara och man ändå vill hinna med att träffa sina vänner så är det perfekt att slå två flugor i en smäll och njuta av både sällskap och träning på en gång. Och det är alltid kul att dela upplevelser med någon man gillar.

Stå-jobba. Vid mitt skrivbord ligger en balansplatta och en stor pilatesboll. De gör det roligare att jobba och samtidigt tränar jag balans och stabiliseringsmuskler. När jag står och jobbar blir det ofta med en fot på plattan (den andra i luften), när jag sitter så väljer jag hellre att göra det på bollen framför den dyra skrivbordsstolen som mest gör mig väldigt bekväm och sömnig.

Lunchträna. Att bränna av ett pass på lunchen är mumma för att hämta ny kraft och inspiration till eftermiddagen. Och vips så var dagens träning gjord också. Lunchpromenader är också träning, och skönt. Och kul, om man har roliga kollegor som följer med. Det hade jag idag.

Sov gott!!

Ståjobba

Så jobbar jag! (Och helst i träningskläder som här förstås.)

Lunchpromenad med ToppHäslaredaktionen

Lunchpromenad med Karin och Emelie från ToppHälsa-redaktionen. Ca 5 000 steg på räknaren, check! (Och vi tog trapporna upp till kontoret sen ;-))

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..