Komma igång med träning efter förkylning

När är det okej att börja träna igen efter en förkylning? Och vad ska man tänka på när man kör igång igen? Det verkar inte finnas något klockrent svar på det, men är det någonting jag har lärt mig (den hårda vägen) så är det att om man går ut för hårt, för tidigt, så blir man lätt sjuk igen. Inte så konstigt egentligen, när vi tränar kommer blodcirkulationen igång rejält och rushar på immunförsvaret. Har vi då en infektion kvar i kroppen så börjar kroppen jobba hårdare för att bekämpa den. Och hosta, feber eller andra symtom kan blossa upp igen.

Jag har gjort intervjuer med folk som har drabbats av olika problem efter att inte ha lyssnat på sin kropp – allt ifrån hjärtmuskelinflammation (träna ALDRIG med feber eller halsont!) till mer diffusa symptom, där kroppen inte fungerar som den ska på olika sätt. Att träna med lite rinnsnuva kan vara okej om du känner dig pigg i övrigt. Men är du fortfarande hostig så ska du ta det lugnt ett tag till.

Här är några tips som jag har snappat upp, kring att komma tillbaka till träning efter förkylning:

  • Även om du längtar efter att rusa ut i spåret efter att ha legat nerbäddad – vänta med det. En del säger ”vila tre dagar efter att du känner dig frisk”. Andra säger ”vänta lika många dagar som du har haft feber”. Det allra viktigaste är nog ändå att du känner efter ordentligt hur din kropp känns och är ärlig mot dig själv.
  • Försök inte att träna ikapp pass som du har missat, du kommer inte att kunna ta igen dem utan riskerar bara att överanstränga dig.
  • Börja på en bra nivå, räkna inte med att ta vid där du slutade. Ta det lugnt och lyssna på kroppen. Är du inte i form kommer inte kroppen att kunna tillgodose sig träningen på ett bra sätt, du riskerar bara att skada dig eller må sämre igen.
  • Är det styrketräning du vill komma igång med igen så dra ner på vikterna i början. Är det löpträning – börja med promenader och öka på eftersom. Varva gärna löpning och gång i början, även om du är van att springa både snabbt och långt. Börjar hellre med lugna och längre pass än högintensiva.
  • Efter ditt första pass, ta en vilodag dagen efter för att ge kroppen en chans att återhämta sig och för att känna av att det går åt rätt håll.
  • Blir du rastlös – ge dig ut på lagom ansträngande promenader (det är bra att hålla igång träningsrutinerna).

 

När kan man träna igen efter förkylning

Hej springskorna – jag längtar efter er! Men ni får stå kvar på hyllan någon dag till eller så.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..