Roliga intervallpass: Lura hjärnan att orka mer!

Intervaller. SÅ effektiva och nyttiga för att utvecklas – både för att bli snabbare och för att orka mer. Vill man bli bättre på att springa så måste det ju helt enkelt få vara lite jobbigt emellanåt. Men det är långt ifrån alltid det är plättlätt att locka fram det där lilla extra man måste ge (för ärligt talat – att ge sig ut och mysspringa är ju så himla mycket skönare…). Men det är då du ska plocka fram dina bästa tricks och knep, och helt enkelt lura dig själv att ta i lite extra. Här finns det flera olika vägar att ta, olika pass som kan locka sidor i oss. Fundera på vad just du går igång på och KÖR! 😀

Sju roliga intervallpass att lura ut dig själv med:

Psst! Värm alltid upp med tio minuter jogg innan du börjar springa, och varva ner likadant efter passet. Oavsett vilket pass du väljer.

Upp och ner-träna. Spring ett pyramidpass. Till exempel kan du på en löparbana eller annan uppmätt sträcka börja med att springa 100 meter, sen 200 meter, 300 meter, 400 meter, 300 meter, 200 meter, 100 meter. Maxa när du springer sträckorna och gå däremellan. Du kan såklart välja andra sträckor om du vill, eller mäta tid istället för sträckor och jobba efter samma princip. Bygg på eftersom, upp till toppen, och växla sedan ner i samma etapper som du byggde på uppåt.

Backmaxa. Springer du i hyfsat backig miljö så bestäm dig för att maxa allt du har i uppförsbackarna, jogga i ett bekvämare tempo däremellan men ge verkligen allt när du springer uppför – hela vägen upp!

Kör stafett. Ta med en kompis i spåret och jaga/dra varandra. En variant är att en av er drar iväg i tempo medan du joggar, den som drar iväg saktar sedan ner i jogg och du jagar ikapp. När du är ikapp – klappa din kompis på axeln och låt hen dra iväg medan du joggar, jaga ikapp igen och fortsätt så spåret runt.

Ställ klockan. Spring på tid – ställ in tider att springa efter varva springa med vila. Exempel på pass: 4×40 sekunder med 40 sekunder vila mellan varje intervall. Spring sedan 6×60 sekunder med 60 sekunder vila mellan. Avsluta med 3×90 sekunder med 90 sekunder vila mellan. 

Fototävla. (Jamen ibland handlar det ju faktiskt bara om att väcka lek- och/eller tävlingslusten.) Tävla med dig själv eller någon annan. Spring med mobilen i högsta hugg och spring tills du ser något som du i förväg har bestämt att du ska samla bilder på. Samla till exempel på vårtecken – spring tills du ser något som du tycker säger vår, kanske en tussilago. Stanna och ta en bild. Spring vidare så fort du kan tills du ser nästa vårtecken – en sopad gata? Stanna, ta en bild, spring vidare… Jämför bilder med dig själv från olika dagar eller med någon annan från samma.

Jaga lyktstolpar. Ta ut riktmärken som du ökar tempot emellan – träd eller lyktstolpar ett par hundra meter framåt. Rusha på, dra ner på tempot när du kommer fram och ta ut ett nytt riktmärke där du ska börja springa snabbt igen, börja spring och se ut ett riktmärke där du tar det lugnt… och fortsätt så!

Räkna steg. Idén kommer från runningbox.se som har gjort intervallkort uppbyggda efter hur lång tid du vill springa. Du tar ett kort och följer siffrorna som står på kortet – du springer ett antal steg, går ett antal steg, springer ett antal steg… När kortet är slut så vänder du på det, och vänder riktning. Fortsätter att springa, räkna, gå, räkna… och kommer till slut tillbaka till utgångspunkten igen. Tanken är bland annat att du ska glömma bort att tänka på att det är jobbigt att springa efter du har fullt fokus på att räkna. (Det funkar!)

roligare intervallpass

Testade Running Box tillsammans med kidsen förra helgen. Vi gillade den allihopa. Vi tog olika kort men med samma totala tidsåtgång. Vi sprang samtidigt men med olika siffror att hålla reda på, räknade järnet, vände samtidigt och kom tillbaka till start exakt samtidigt. Kidsen gav tummen upp – de tyckte det blev mycket lättare att springa!

roligare intervallpass

Vårtecken som jag stannade och plåtade på gårdagens springa hem-pass.

roligare intervallpass

Ett annat vårtecken – jag är så slut av att springa hem att jag tar hissen upp istället för trappan när jag väl kommer fram…:-D #nöjd!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..