Pollenprognos: Kan man träna ute med pollenallergi? (Mitt symtom? Trötthet!)

Vad ska du tänka på om du har pollenallergi men vill fortsätta träna ute nu i vår? 

Jag har försökt sätta mig in i den här frågan. Själv känner jag mig inte jätteallergisk, men jag brukar känna av pollen en del – får lite svid i ögonen och snuva men framför allt blir jag jättetrött. Att springa i skogen en solig dag kan kännas svårt, jag kan behöva hitta nya sätt att träna på. Men jag är långt ifrån de allergiker som påverkas så mycket att de helst vill låsa in sig hemma och täta alla fönster och dörrar.

Enligt Astma och allergiförbundet är hela 25 procent av oss vuxna i Sverige allergiska mot pollen. Och på allergiguiden.com kan man läsa att pollenallergi och astma har ett starkt samband. Att faktiskt 33 procent av dem som har pollenallergi utvecklar astma under pollensäsongen. (Du ska vara uppmärksam på din andning om du fortsätter träna utomhus. Blir det tungt att andas, gå till läkare!) Men det står också att det är extra viktig att inte sluta träna om du har astmabesvär – att du tvärtom ska träna regelbundet eftersom det hjälper till med ett bra luftflöde.

Här kommer tips som jag har fått efter att ha kollat/frågat runt lite om vad som gäller när det kommer till pollenallergi och träning. Det generella svaret på om det är farligt att kombinera de två verkar vara att så länge man inte har problem med luftvägarna så ska det gå bra. Men man ska vara lite extra försiktig – att springa med svullna slemhinnor och sämre syreupptagningsförmåga kan slita mer på kroppen.

Tips till dig som får symtom av pollenallergi, men ändå vill fortsätta träna utomhus:

1. Stäm av dina pollenallergi-symtom med läkare

Kolla upp vad som gäller för just dig och om du (rent generellt, inte bara för att kunna träna) behöver mediciner i förebyggande syfte.

2. Träna som förebyggande medicin

Träna gärna innan pollensäsongen så att du är i form, och immunförsvaret är på topp, när pollenattackerna kommer – för att ha bästa förutsättningarna att hantera dem.

3. Motionera innan pollen har vaknat

Träna gärna på morgonen, medan daggen finns kvar och pollenhalterna är som lägst.

4. Vänta ut pollen när det är regn

Några säger att det är bra att springa i regn, att halterna är lägre då, medan andra säger att man ska undvika det och att det istället är säkrare att ge sig ut precis efter en skur.

5. Drick vatten för att inte få värre symtom

Fyll på med vätska för att inte få värre besvär på grund av torra slemhinnor.

6. Håll koll på pollenprognoser

Följ pollenprognoser och undvik att springa utomhus om halterna av det du reagerar på är höga.

7. Byt till en pollenfri plats

Flytta inomhus om det är för höga pollenhalter i luften. Vill du ändå vara ute så kan det gå lättare att styrketräna, istället för att konditionsträna, eftersom du inte drar in lika mycket luft i lungorna då.

8. Håll pollenkoll på kroppen

Lyssna extra noga på kroppen när du är ute och springer, det kan kännas betydligt tyngre att träna. Var också noga med att värma upp ordentligt innan du sätter igång.

9. Välj rundor efter pollenprognos

Välj dina träningsrundor mer omsorgsfullt. Du kanske inte ska ge dig in i en björkskog just under pollenperioden, tänk också på att avgaser och föroreningar inte heller är bra för allergiker att andas in.

10. Stäng ute pollen

Använd hjälpmedel som sportglasögon (för att försvåra för pollen att ta sig in) och pollenmask (mun- och nässkydd med filter). Masken kan göra att det känns tyngre att andas men ska vara effektiv för att hålla pollen borta.

11. Tvätta bort allt pollen snabbt

Släng av dig kläderna direkt efter du har tränat och tvätta dem gärna på en gång, häng inte ut träningskläderna på vädring. Duscha direkt och tänk på att tvätta håret extra noga efter du har varit ute.

12. Tänk på korsallergier

Tänk extra nog på vad du äter under den här perioden, det är vanligt med korsallergier och det kan vara bra för dig att undvika vissa livsmedel. Beroende på vilken allergi du har.

Pollensäsongen:
Mars–maj: al och hassel
Mars–juni: björk
Maj–september: gräs
Juni–september: gråbo
Källa: allergiguiden.com

3 x pollenprognoser:

 

1. Gratis pollenapp

träna med pollenallergi

Appen Pollen finns för både iphone och android och är helt gratis.

 

2. Pollenvarning för android

träna med pollenallergi

Pollenvarning för android är också en lättanvänd app som varnar vid höga halter.

 

3. Pollenprognos på webben

träna med pollenallergi

Webbsidan pollenrapporten.se håller koll på halter i hela Sverige.

 

träna med pollenallergi

Vad du än gör – ge inte upp uteträningen för alltid. Tänk bara på hur härlig den kan vara!!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..