Minska sötsuget med spenat

Tillhör du också ”Karl Alfred-generationen” och fick höra att du blir stark av att äta spenat? Njaa, spenat är väl inte direkt är någon muskelbyggar-mat. Men den har väldigt många andra bra egenskaper och ger väldigt mycket bra näring utan att ge kalorier.

Tylakoiderna i spenaten kan dessutom göra oss mättare och minskar suget efter salt och socker, genom att frigöra hormoner, visar studier. Själv ÄLSKAR jag spenat. Speciellt varm, fräst i lite smör tillsammans med vitlök. Gärna toppat med lite rostade pinjenötter, peppar och flingsalt. Och ibland lite fetaost för att festa till det. 😉 Men jag brukar också toppa sallader med bladspenat och pressa ner det i gröna juicer – mums!

Därför ska du äta spenat:

Innehållet är fantastiskt med allt ifrån kalcium, magnesium, kalium och järn till vitamin A, C E och K. Du får också i dig tiamin, riboflavin och folsyra.

Hjärnan tackar dig. För att den jobbar bättre om du äter spenat varje dag.

Du håller dig friskare tack vare antioxidanterna och spenat hjälper till att hålla kolesterolet under kontroll. Du minskar risken för hjärt- kärlsjukdomar och för stroke.Dessutom hjälper karotenoiderna i spenat till att hålla din hud elastisk.

Du håller hungern i schack eftersom spenaten ökar mättnadskänslan och minskar sötsuget.

minska sötsug med spenat

Superjuice att börja morgonen med – pressa citron, äpple, bladspenat och en bit ingefära. Mums!

spenat mot sötsug

Åt stort mellanmål igår, för att orka springa en del av vägen hem. Då blev stekt spenat en perfekt, lättare middag. SÅ gott!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..