Två (TVÅ?!) dagar kvar till maraton – ladda som experterna

Med två dagar kvar till maraton börjar det kittla rejält i magen. Hur ska det gå? Ska jag ta mig runt? Kommer kroppen att hålla? Har jag ätit tillräckligt? Sovit tillräckligt? Tränat tillräckligt? Är det rätt att vila mig i form (med bara ett par kortpass den här veckan) eller kommer det bara att kännas segt att komma igång och springa sen?

Jag har i alla fall tagit fasta på kolhydratsladdning – hela veckan! På ett par kalas har jag glatt fikat och tänkt att ”det här blir bra att springa på sen”. Att däremot få i mig lite extra mat eller mellis, av den näringsrika sorten, samtidigt som värmen kom har varit lite av en kamp. Lustigt hur kroppen och hjärnan fungerar egentligen, ofta när jag tänker att ”nu ska jag äta allt jag känner för” så vill jag knappt äta alls. Det är lite som när man för en gångs skull har råkat få lite extra pengar över och ska ut och shoppa – men plötsligt inte hittar någonting (medan man annars dreglar när man står och tittar i skyltfönster när det är nolll kronor på kontot).  I alla fall, i dag ska nummerlappen hämtas ut. Imorgon ska banan gås igenom i huvudet några gånger. I övermorgon ska det springas, förhoppningsvis hela 42 kilometer. Iiiiiihhhhh!

Härom veckan var jag förresten på en presslunch där det avslöjades att Lidingöloppet fått en ny huvudsponsor och lägger till TCS Lidingöloppet. Med på lunchen var löparproffsen Mustafa ”Musse” Mohamed och Malin Ewerlöf. Så här laddar de för långlopp.

Ladda för långlopp, som experterna:

ladda för långlopp

Musse laddar också för maraton på lördag. Med vila idag och jogg imorgon.

Mustafa ”Musse” Mohamed:
– Dagen före loppet så springer jag ett lätt 6–8 kilometers pass för att känna benen röra på sig. Och så ser jag till att få i mig mycket vatten och mat dagarna innan loppet.

ladda för långlopp

När Malin laddar för långlopp slår tävlingshjärnan på.

Malin Ewerlöf:
– Jag springer kanske tre kilometer dagen innan loppet – bara för att känna ”kraften i systemet”. Adrenalinet kommer och sätter igång elithjärnan. Jag går in i en slags tävlingsbubbla.

 

Försöker påminna mig själv om det här nu sista dagarna och hoppas att kunna njuta så mycket som möjligt av loppet på lördag.

Försöker påminna mig själv om det här nu sista dagarna och hoppas att kunna njuta så mycket som möjligt av loppet på lördag.

ladda för långlopp

Igår det blev lätt jogg i fem kilometer med middagspicknick efteråt.

ladda för långlopp

Försööööööker vila mig i form!! (Det går sådär, i alla fall mentalt – så mycket tankar som snurrar.) :-)

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..