En snabb tabata: effektiv träning på mindre än 13 minuter

Idag var planen att köra en härlig tabata: sjukt effektiv träning som ger goda resultat både för kondition och styrka.

Tyvärr vaknade jag med lock för öronen och snuvig näsa. Har haft en förkylning på G i nästan 2 veckor som inte riktigt bruit igenom, men efter en fantastisk natt med god sömn så kom den som ett brev på posten. Men vet ni vad, jag hänger inte läpp för det. Det tillhör på något sätt hösten. Därmed tar jag tillfället i akt att mysa till det ordentlig idag. Jag sitter nu uppkrupen i soffan framför en brasa. Innan jag kom in hit hann jag ändå med att hjälpa svärfar att måla 120 plankor till nya huset vi ska bygga här på gården, så lite rörelse har det allt blivit.

Jag lovade dock igår kväll att dela med mig av ett bra träningspass – och jag håller mina ord. Som tur är fick min vän Emma mig att spela in just detta träningspass när vi var på konferens vid ett naturskönt ställe för ett par månader sedan. Så här kommer det!

Tabata – 5 övningar, 20 sek arbete – 10 sek vila x 5

Jag har hjälp av en app som heter Interval Tabata Timer (den första som dök upp och var gratis i AppStore). Där ställer man in hur länge man vill att intervallerna ska vara och hur lång vila man vill ha. Jag ställer in 20 sek arbete och 10 sek vila. Jag ställer även in att jag har 5 stycker övningar.

De 5 övningarna är följande:

Utfallshopp
Planka med rotation
Burpees
Benböj med hopp
Mountain climbers

När appen piper till så börjar du med den först övningen och gör den till dess att klockan piper igen. Då vilar du i 10 sek till klockan piper igen och därefter kör du nästa övning. När du kört alla 5 övningar tar du dig en lite längre vila (ca. 30-45 sek) så att du hinner få ner pulsen något. Sen upprepar du ovan 4 ggr till. Totalt 5 rundor.

För att övningarna ska bli solklara kommer här en video! Spännande va? Kom ihåg att jag hade kört hela passet först och SEN spelat in denna video, därmed den ganska slitna looken 😉

Om ni vill se den – förstora videon!


Så ut om nyttja det höstiga höstvädret och testa detta nya träningspass. Jag lovar att det är oerhört effektivt och ger resultat på momangen! Kör hårt!

  1. Hej!
    Hittade denna otroligt inspirerande blogg ikväll. Jag är själv i fasen att jag behöver ta tag i mitt liv (för 50elftegången).
    Nu undrar jag vart jag hittar videon, snabb intensiv träning låter ju toppen, men vill gärna se hur övningarna ska göras.

    Tack för din motivation, du är grym !
    /
    L

    1. Hej!
      Åh vad glad du gör mig – kul att du känner att du blir inspirerad. Du är inte ensam om att ta tag din hälsa för femtioelfte gången 😉 Men det är verkligt skönt när det blir ”sista gången” – det kan jag lova! Ser du inte videon här ovan? Jag ser den när jag går in på inlägget. Kanske fungerar det inte i mobil?

      Tack själv! Kommentarer som dina ger mig motivation – heja oss!
      /Jennie

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..