Äta nyttigt ute på restaurang

Att äta nyttigt ute på restaurang kan vara lite utmanande. Men det går att göra bra och nyttiga val även utanför hemmet. Här är mina bästa tips!

Min nyttiga utelunch på restaurang häromveckan. Torsken med kokt potatis var en riktig höjdare!

Min nyttiga utelunch på restaurang häromveckan. Torsken med kokt potatis var en riktig höjdare!

 

Jag fullkomligt älskar att äta ute! Framförallt när det inte är påtvingat utan är ett aktivt val och man gör det med sambo, familj eller vänner. Testa nya rätter, smaker och upplevelser. Men, kan man göra det när man vill gå ner i vikt? Självklart!

Det handlar egentligen bara om att ta kontroll, göra de bästa möjliga valen och våga ställa lite krav på restaurangen (du betalar ju trots allt för maten). Det är dock lätt att falla in i att man vill unna sig ALLT gott på menyn när man för en gångs skull tagit sig ut. Jag lovar att du kan både kan njuta, känna att du unnar dig men ändå äta nyttigt på restaurang.

Valet av restaurang

Ta ledarrollen och bestäm restaurang: Ofta äter man med vänner eller kollegor. Någon måste ju bestämma var ni ska gå. Se till att det blir du. På så vis kan du styra valet mot ett alternativ som har bra mat på menyn. Det gjorde jag idag på vårt lunchmöte och trots skepsisen som uppstod när jag sa att det blir nyttig mat så var alla glada och nöjda när maten väl anlände.

Dagens nyttiga lunch från restaurangen Kalori. Allt på menyn under 500 kalorier. Så blir det när jag får välja!

Dagens nyttiga lunch från restaurangen Kalori. Allt på menyn under 500 kalorier. Så blir det när jag får välja!

Hellre bordsservering än buffé: Buffé kan ju såklart ha sina fördelar om den innehåller många nyttiga alternativ. Däremot, om du är som jag så är buffé en riktig utmaning. Att ta lagom mycket är jag riktigt kass på, därmed kan det vara fördelaktigt att gå till en restaurang med bordsservering. På så vis får du färdigportionerad mat och du kan ställa lite krav på att få något som passar dig.

Undvik rena pizzerior eller snabbmatsrestauranger: Om du redan från början kan lista ut att det inte kommer att finnas något nyttigt val på menyn – försök undvika den typ av restauranger. Våga stå upp för att du vill äta nyttigt!

Välj rätt och nyttigt från restaurangmenyn

Kokt framfört friterat/stekt: Mat som är kokt är generellt sätt ett mycket nyttigare val än mat som är friterad och stekt.

Hela och rena livsmedel: Det är mycket enklare att uppskatta näringsinnehållet i en hel bit fisk eller kött än när det är en del av en gryta eller röra.

Välj allra helst magert protein: Finns torsk, kyckling, kalkon på restaurangmenyn? Väl då hellre det framför fläskkött eller fet fisk och innehåller mycket mer energi i grundutförandet.

Vegetariskt: Att äta massa grönsaker kan såklart vara ett toppenbra alternativ till kött. Var dock vaksam på gratänger eller röror som ofta kan innehålla mycket grädde och ost.

Tomat- eller vinsås framför gräddsås: Det säger kanske sig själv, men kan vara svårare att avgöra än vad man tror. Fråga!

Be om sås vid sidan av: Istället för att få såsen över din köttbit eller sallad, be om den vid sidan av. Då kan du hälla över lagom mycket när du väl listat ut vad för sås det är.

Be om det du vill ha: Vill du byta ut pommes mot potatis, potatis mot sallad eller gräddsåsen mot något nyttigare? Våga fråga! Våga ställa lite krav. Vad är det värsta som kan hända?

Testa något nytt!

När du är på jakt efter en nyttig restaurang, våga testa något nytt. Alla asiatiska restauranger tenderar att vara duktiga på både grönsaker och fisk. Kanske har det öppnat något nytt sushiställe eller salladsbar du velat testa? Eller är det kanske dags för en Mexikansk afton?

Igår när jag åt ute med en kompis valde jag att testa tofu som jag aldrig testat förut. Det var jättegott fördelen med Urban Deli (som maten kommer från) - de har en innehållsförteckning på förpackningen. Inga konstiga tillsatser. Heja heja!

Igår när jag åt ute med en kompis valde jag att testa tofu som jag aldrig testat förut. Det var jättegott fördelen med Urban Deli (som maten kommer från) – de har en innehållsförteckning på förpackningen. Inga konstiga tillsatser. Heja heja!

Vill du äta efterrätt? Gör’t!

Självklart kan du äta efterrätt, bara inte alltid. De bara till att ha en plan. Spana in efterrättsmenyn redan när du planerar vad du ska äta och dricka i övrigt. Kanske kan du äta något mer hälsosamt till huvudrätt? Eller ska du välja vatten framför vin? Prioritera och välj det du är mest sugen på just idag. Vad gäller efterrätter så finns det såklart mer eller mindre bra val även på dessertmenyn. Kanske har de sorbet? Eller en tryffel? Det viktigaste? När du väl tagit ditt beslut: NJUT av valet du gör!

Med det önskar jag dig en trevlig helg och njut av ditt nyttiga restaurangbesök!

_________________________________

Vill du vara säker på att du får koll på nya inlägg? Följ mig på Facebook!
Vill du se fler foton? Kika in på @sundarejennie på Instagram!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..