Tabatapass – färdigt på 13 min

Tabata är den mest effektiva träningen du kan göra. Och ibland behöver träning inte vara så fasligt komplicerat. I morse ville jag hinna träna lite innan det bär iväg på konferens med jobbet, så jag körde en snabb tabata på 13 min och 30 sek, och han bli både andfådd och svettig. Jag gjorde det inte mer komplicerat än att jag körde det barfota på min yogamatta i mitt sovlinne och trosor. Visst låter det bra och effektivt?

Tabatapass

Jag körde 3 set. Varje set innehåller 8 omgångar á 20 sek, med 10 sek vila. Mellan varje set vilar du 1 min.

Set 1: mage

Varannan omgång gör du sit ups. Hela situps så att du går upp och nuddar tårna.

Varannan omgång gör du ”fällkniven”. Se video här.

Du kommer alltså att göra 4 av varje.

Set 2: ben

Varannan omgång gör du upphopp med benböj (eller grodhopp). Du ska nå med händerna hela vägen ner till golvet och sen ett högt hopp.

Varannan omgång gör du hoppande utfall.

Set 3: core

Varannan omgång kör du mountain climbers.

Varannan omgång kör du roterande planka.

Jag använder en app som heter Seconds som funkar jättebra. Men det finns massvis med bra appar, sök bara på tabata.

Passet är över på 13 min och 30 sek. Det hinner alla med! Även du! You can do it!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..